Jaarverslag 2016

Het jaar 2016 is voorbij en conform onze statuten dient de secretaris aan het einde van een verenigingsjaar een verslag te maken waarin het wel en wee van het afgelopen jaar is vastgelegd.

Het jaar 2016 was een jaar dat zonder veel ophef  aan onze vereniging voorbij is gegaan, hetgeen ook door onderstaande cijfers wordt weergegeven.

Wel dient vermeld te worden dat we dit jaar weer een rommelmarkt organiseerden, hetgeen om de twee jaar gebeurt.

Onze buurtvereniging bestond in 2016 uit 131 leden/lidgezinnen, en het bestuur bestond uit 8 leden.

In 2016  deden  7   kinderen hun Eerste H. Communie.

Vóór de Kerstdagen bezochten we drieentwintig  80+ers en boden hen een kleine attentie aan.

Hieruit blijkt dat ook in onze buurt de vergrijzing begint toe te slaan.

Tevens bezochten we 1 receptie waarvoor we werden uitgenodigd.

We bleven dit jaar niet van verdriet gespaard: 2 overleden personen vielen er dit jaar te betreuren.

Ook onze zieken werden niet vergeten. Afgelopen jaar bezochten we 5 personen op hun ziekbed.

De kascontrole werd uitgevoerd door Cor de Haan (die momenteel aftredend is) en door Hub Leblanc.

In de Parochieraad zijn we momenteel vertegenwoordigd door Margriet Timmers en Flor Dreessen..

Op het secretariaat kwamen 27 brieven binnen en er  werden onzerzijds diverse verzoeken gedaan om vergunningen, waardoor er correspondentie met de gemeente plaats vond.

De aktiviteiten die in het jaarprogramma 2016 in de vorige algemene ledenvergadering werden benoemd, werden allemaal uitgevoerd.

Aktiviteiten 2016

Karnaval 8 februari.

De eerste aktiviteit waar we als buurvereniging zelf niet zo nauw bij betrokken zijn doch waar we wel financiele steun aan verlenen is de karnavalsgroep en de optocht. Groot Haasdal behaalde weer een eerste plaats bij de groepen. Je zou bijna zeggen: vanzelfsprekend. Een pluimpje voor de organisatie, de uitvoerders, de medewerkers en deelnemers aan deze groep. Geweldig!!!!

Alg. Ledenvergadering 7 maart.

Zoals gebruikelijk werd deze weer gehouden in het gemeenschapshuis. Een goed bezochte en kwalitatief goede vergadering in een ongedwongen sfeer, door veel buurtleden bezocht.

Daar het aantal leden dat jaarlijks de vergadering bezoekt ieder jaar meer wordt en er ook meer bestuurleden  bijkomen, is de thans gebruikte ruimte aan de kleine kant en hopen we op spoedige opening van het nieuwe gemeenschapshuis.

Paasontbijt 28 maart.  

Ondanks dat er iets minder leden aanwezig waren dan voorgaande jaren was het paasontbijt toch ook dit jaar weer een gezellige samenzijn. Een goed verzorgd buffet was er mede debet aan dat veel leden op deze paasmaandag het gemeenschapshuis wisten te vinden. Iedereen was vol lof over hetgeen ter tafel werd gebracht. De jeugd kwam aan hun trekken in de tuin van de fam Eijssen bij het zoeken/rapen van de paaseieren. Een woord van dank aan deze familie voor het jaarlijks gebruik van hun tuin.

Bestuursuitstapje 2 april.

Sinds enkele jaren organiseren de bestuursleden onderling een maal per jaar een gezellige middag/avond. Zo ook afgelopen jaar.

Na bijeenkomst bij de kapel werd vertrokken naar Sibbe,  de mergelwinning bezocht en een ondergrondse wandeling gemaakt naar de ondergrondse kapel. Hierna terug naar Schimmert . Een heerlijk etentje  bij Ilse in de woonkamer, waarna (weer ondergronds) gezellig samenzijn in de huisbar.

 

Kermisdonderdag 26 mei.

Zoals gebruikelijk: een rondgang van  de fanfare door Groot Haasdal, een mini- concert bij de kapel en in de tuin van W. Leunissen, en daarna een gezellig samenzijn van fanfare- en buurtleden. Volgens insiders zou de vertrektijd dit jaar vroeger zijn dan voorheen. Volgend jaar in overleg met fanfare  de vertrektijd vaststellen.

Ondanks de gunstige temperatuur waren er dit jaar minder leden aanwezig dan voorheen. Oorzaak????

Verder mag de avond weer geslaagd en gezellig genoemd worden.

Rommelmarkt 26 juni .

De tweejaarlijkse rommelmarkt is steeds een evenement waar veel leden met spanning naar uitkijken en waar anderen weer blij zijn als het weer voorbij is. Lang werd er gediscussieerd over de vraag: gaan we ermee door of wat doen we??? Als vereniging zullen we toch minstens een keer per twee jaar iets moeten organiseren om de kas extra te spekken, hetzij met een rommelmarkt dan wel met iets anders, willen we op dezelfde financiele voet verder. De totale opbrengst van de onlangs gehouden rommelmarkt viel niet tegen. Jammer van de kosten voor het afvoeren van de rest- afval. Ondanks de werkzaamheden die er aan verbonden zijn is het toch iedere keer weer een leuke extra bron van inkomsten

Nadat we op zaterdag nog een flinke vracht oude spullen hadden opgehaald werd op zondagmorgen door veel buurtleden begonnen met opzetten/inrichten van de kramen,   hierbij gesteund door de dames van de catering die voor een lekkere boterham met spek/ei zorgden.

Voor volgende keer (tevens aanvulling op draaiboek) :

kritisch bekijken wat we innemen.

mogelijk ter plaatse een afval-container plaatsen.

1 x ophaalronde: alleen op de zaterdag voor de markt

structuur aanbrengen in de aangeleverde goederenstroom.

Jeugdaktiviteit/kampvuur op 16 juli.

Jeugdaktiviteit.

Ieder jaar weer een spannende middag voor onze kleinere jeugd. Een hele middag op de boerderij rondsjouwen met trapskelter, driewielers, autopeds etc.en spelletjes in de buurt middels een foto-speurtocht. De kleintjes vermaken zich wel. En voor de medewerking aan de organisatie zijn er steeds wel enkele moedertjes die zich hiervoor beschikbaar willen stellen. Een evenement waaraan niet veel kosten maar wel veel plezier verbonden is.

Kampvuur.

Als afsluiting van deze aktiviteitendag wordt tegen het vallen van de avond het kampvuur opgestookt. Gilbert Provaas heeft reeds geruimte tijd snoeihout etc. opgespaard om het vuur mee te stoken. Rondom de metershoge vlammen wordt

onder het genot van een hapje en een drankje genoten van de gezellige warmte.

Daar de weersomstandigheden goed waren zijn veel buurtbewoners op dit festijn aanwezig.

Wandeltocht en BBQ. op 4 september.

Een reeds jaren bestaand evenement waarbij iedereen de weg naar Platzputterweg 7 weet te vinden. Over medewerking in deze valt ook niet te twijfelen: er zijn steeds leden aanwezig die er mede de schouders willen onder zetten. Ieder jaar geslaagd en daarom ook steeds weer voor herhaling vatbaar.

De proef m.b.t. het betalen van de eigen bijdrage in een all-in prijs wordt na afloop door de penningmeester nader bekeken en vergeleken met andere jaren.

Voor volgend jaar: mogelijk de organisatie op zaterdag zodat nog meer leden aanwezig kunnen zijn.

St. Hubertusmis 3 november.

Veel mensen weten op deze 3e november steeds weer de weg naar de kapel van St. Hubertus te vinden. De opkomst voor het bijwonen van de h. Mis was vergelijkbaar met vorige jaren. Ook de collecte-opbrengst was nagenoeg hetzelfde.

Kerstmis 2016.

Opzetten kerstboom/kerststal.

Op 10 december om 10.00 uur was het afgesproken moment waarop de kerstboom bij de kapel zou worden opgezet. Iedereen op tijd aanwezig!!!De kerstboom werd wederom geleverd door Andre Lemmens. Zijn zonen verzorgden het transport en hielpen ook een handje met het opzetten. Na ongeveer een anderhalf uurtje werken stond de boom opgetuigd met lampjes en met door de vrouwelijke bestuursleden zelf gemaakte engeltjes. Dit was nieuw  en werd door veel buurtleden met een pluimpje gewaardeerd.

In de tussentijd dat de mannen zich over de boom ontfermden waren de dames binnen in de kapel bezig met de kerststal, kerstgroep en het aanbrengen van een versiering rondom de poort. En daarna kwam, natuurlijk, de soep van Roger en een borreltje op tafel. Heerlijk na gedane arbeid.

Kerstdiner

Zoals jaarlijks werd er ook dit jaar weer een kerstdiner georganiseerd, en wel op 11 december. Jammer, het aantal deelnemende leden was dit jaar minder dan normaal wordt verwacht: 65 personen boven 16 jaar en 20 personen jonger dan 16 jaar. De rede hiervan is ons onbekend????

Als traiteur werd dit jaar R. Cortenraad benaderd omdat Roger  Offermans zich had afgemeld. De  deelnemende buurtleden waren echter zeer positief omtrent de kwaliteit en de smakelijkheid van het opgediende buffet.

Ook werd er een kinderbuffet ingericht waar voor de kleintjes poffertjes (voorgerecht) en frites met snacks verkrijgbaar waren.

Het was een zeer gezellige middag die muzikaal werd opgeluisterd door Nico Hautvast met  kerstliederen. Tevens werd er een kleine kerstboom opgesierd met wensen van de deelnemers. Dit kerstboompje werd later in de kapel naast de kerststal geplaatst.

Als klap op de vuurpijl onze jaarlijkse topper: ouderwets kienen.  De spanning was weer te snijden toen iedereen vol overgave en inzet bezig was om een van vele prijzen te veroveren. De poedelprijs was dit jaar voor Erwin Kuipers.

Ook het jeugd-kienen (voor de eerste keer ingevoerd) viel bij de kleintjes in de smaak en ook zij probeerden een prijsje in de wacht te slepen.

Om ca. 17.00 uur ging iedereen voldaan naar huis, zich voorbereiden op het “grote Kerstfeest.

Kerstpresentje voor 80+ers.

Zoals elk jaar werden de 80+ers in onze buurt enkele dagen voor Kerstmis bezocht en werd hun een presentje aangereikt.: voor elk wat wils. Ook dit is en geste die door iedereen wordt gewaardeerd.

Dit was weer een weergave van het verenigingsleven van onze buurtvereniging in het afgelopen jaar. Laten we hopen en er vooral gezamenlijk voor zorgen dat we, door een goede samenwerking en gezonde onderlinge verstandhouding, nog vele jaren dit soort aktiviteiten kunnen organiseren.

Een woord van dank aan iedereen die op welke wijze dan ook een steentje heeft bijgedragen aan het slagen van bovengenoemde  aktiviteiten/festiviteiten, met name aan de fam. Provaas, P. Lemmens en W. Leunissen voor het mogen gebruiken van hun accomadaties

Schimmert, 13 maart 2017.

De secretaris.

Jaarverslag 2015

Het jaar 2015 is voorbij en conform onze statuten dient de secretaris aan het einde van een verenigingsjaar een verslag te maken waarin het wel en wee van het afgelopen jaar is vastgelegd.

Het jaar 2015 was een jaar dat in onze archieven aangemerkt wordt als het jaar waarin we voor de 2e keer het Haseler Paortefiëst organiseerden. Dit is een festijn dat we om de vijf jaar  proberen te organiseren en waarmee we o.a. de buurtschap Groot Haasdal op de kaart zetten.

Onze buurtvereniging bestond in 2015 uit 133 leden/lidgezinnen, en het bestuur bestond uit 7 leden.

In 2015 werden 3 kinderen geboren en deden  2   kinderen hun Eerste H. Communie.

Vóór de Kerstdagen bezochten we tweeëntwintig 80+ers en boden hen een kleine attentie aan.

Hieruit blijkt dat ook in onze buurt de vergrijzing begint toe te slaan.

Tevens bezochten we 2 receptie waarvoor we werden uitgenodigd.

In het jaar 2015 vonden er diverse huwelijksjubilea plaats waar acte de presence werd gegeven: een diamanten, een gouden  en vier robijnen huwelijksfeesten.

We bleven dit jaar  niet van verdriet gespaard: 2 overleden personen vielen er dit jaar te betreuren.

Ook onze zieken werden niet vergeten. Afgelopen jaar bezochten we 4 personen op hun ziekbed..

De kascontrole werd uitgevoerd door Cor de Haan en Frits Schiffelers.

In de Parochieraad zijn we momenteel vertegenwoordigd door Margriet Timmers en Flor Dreessen..

Op het secretariaat kwamen 43 brieven binnen en werdeen er 8 stukken verzonden. Tevens werden  diverse verzoeken gedaan om vergunningen

De aktiviteiten die in het jaarprogramma 2015 in de vorige algemene ledenvergadering werden benoemd, werden allemaal uitgevoerd.

Aktiviteiten 2015.

Karnaval.

Prinsenreceptie.

Op zondag 1 februari werd de prinsenreceptie gehouden. Daar dit jaar de prins uit onze buurt kwam, moesten we als bestuur er wat meer cachet aan geven en hebben we met een behoorlijke afvaardiging deze receptie bezocht.

Vooraf hadden we reeds de voorgevel van het prinselijk paleis versiert.

De optocht.

Onze buurt was ook dit jaar weer vertegenwoordigd door een prachtige groep, een mooie eenheid van jong en oud, hetgeen de saamhorigheid ook voor de toekomst garandeert. Een eerste prijs was een vanzelfsprekendheid.  Chappeau voor de ontwerpers, medewerkers en deelnemers aan deze klus.

Ondanks dat we als buurtvereniging zelf niet participeren in het tot standkomen en deelnemen aan dit evenement, wordt de karnavalsgroep elk jaar onzerzijds voorzien van een financiële bijdrage.

Alg. Ledenvergadering.

Misschien omdat o.a. het aanstaande poortenfeest op het programma stond, waren er    dit jaar meer dan door ons verwachte aantal leden aanwezig.: 6 bestuursleden en  37  leden.

Contributie-ronde.

In week 9/10 bezochten we de leden voor het ophalen van de contributie. Veel leden betalen de contributie reeds per bank. Dit ter voldoening van de penningmeester. Mogelijk dat dit in de toekomst door iedereen gaat gebeuren.

Het paasontbijt.

Dit jaar deden er 105 personen (75 volwassen en 30 kinderen) mee aan het paasontbijt.

Nadat de kinderen om 08.30 uur in de tuin de fam. Eijssen  de eieren geraapt hadden volgde om 09.00 uur het ontbijt. Een vrij uitgebreide ontbijttafel  waarvan iedereen naar behoefte kon afnemen. Hier werd dan ook duidelijk gebruik van gemaakt .Alles verliep zoals gewoonlijk, ordelijk en in een gemoedelijke en gezellige sfeer.

Omstreeks 10.30 uur vertrokken veel deelnemers naar de kerk, waarna de zaal langzaam aan leegliep en de aktiviteit op tijd was beëindigd.

Voor herhaling vatbaar!!

Rabo-sponsor-avond.

Deze vond plaats in de sporthal te Nuth en werd bezocht door Ilse Hautvast en Ludi Hambeukers

De bijeenkomst is bedoelt als promotion van de Rabobank,  waarbij enkele sprekers het woord voeren omtrent diverse onderwerpen. Dit jaar: wat kan Rabobank voor de verenigingen betekenen en samenwerking/samenvoeging/fusie van verenigingen die terugloop ondervinden in hun ledenbezetting.

Aan het bezoeken van deze avond is tevens een financiele tegemoetkoming verbonden.

Hazeler Paorte Fieës.

In het kader van ons 40 jarig bestaansfeest werd in 2010 een aktiviteit   georganiseert waar Groot Haasdal mee bekend diende te worden. Een evenement dat door heel Zuid Limburg werd bekend gemaakt.

Na afloop werd besloten dit evenement om de vijf jaar te herhalen, en dat is dit jaar weer op 16 mei gebeurt

Vele bezoekers van heinde en verre waren dan ook weer aanwezig. Dit alles werd gearrangeerd door de leden van onze buurtvereniging. Uit bijna elk gezin waren er wel enkele personen die zich met de organisatie of de uitvoering bezig hielden. Hieruit bleek dat de saamhorigheid van onze buurt bij het organiseren van evenementen ongekend hoog is.

Onder alle 19 poorten in Groot Haasdal en op diverse andere plaatsen vonden er bezienswaardige aktiviteiten plaats.

Ook werd er volop voor de gebruikelijke catering gezorgd, waar dan ook gretig gebruik van werd gemaakt.

Over het Hazeler Paorte Fieës zal nog jaren  worden gesproken en is zeker voor periodieke herhaling vatbaar.

De penningmeester zal omtrent de financiële afloop nog nader en verder uitweiden.

Ophalen spullen voor de rommelmarkt 2016.

Ten behoeve van de rommelmarkt van volgend jaar haalden we op 20 juni de gereedstaande spullen op. .

Kermisdonderdag.

De jaarlijkse rondgang van de fanfare en het daarop volgend mini-concertje bij de kapel, met aansluitend een gezellig samenzijn in de tuin van W. Leunissen vormen al jaren de basis van kermisdonderdag. Voor het eerst sinds enkele jaren konden we dit vieren onder mooie weersomstandigheden, zoals het hoort te zijn. De situering van de tent was enigszins anders, hetgeen de aanwezigen dichter bij elkaar bracht en de sfeer bevorderde. Wat ook opviel dat er dit jaar enkele jeugdige leden zich spontaan aanboden om werkzaamheden rondom het buffet uit voeren.  Dit schept verwachtingen voor de toekomst.

Wandeltocht en BBQ. (30 augustus)

Een jaarlijks terugkerend evenement waarmee we traditiegetrouw de vakantieperiode afsluiten. Reeds vele jaren wordt dit festijn gehouden, voorheen op de Bockenhof, later en momenteel nog, op de boerderij  van de fam. Provaas. Een woord van dank aan deze familie  is zeker op zijn plaats, gelet op de rompslomp die dit telkens weer met zich mee brengt.

Dit buurtfeest trekt vrijwel de meeste deelnemers van alle aktiviteiten die onze vereniging organiseert: ongeveer 85 personen boven 16 jaar en ca. 30 kinderen waren dit jaar  aanwezig bij wandeltocht en BBQ.

De weersomstandigheden waren dit jaar buitengewoon, hetgeen voor een echte zomerse sfeer zorgde waarvan we heerlijk konden genieten.

Zoals gewoonlijk waren er ook deze keer geen opmerkingen op de eet- en drinkprodukten, waarvoor een pluimpje op de hoed van de traiteur en de verzorgers van het geheel  zeker geplaatst mag worden.

Kortom, een evenement wat we moeten koesteren en nog vele jaren voor herhaling vatbaar mag zijn.

Dagtocht. (samen met buurtvereniging Klein Haasdal)

Op 10 oktober werd er een dagtocht georganiseerd door buurtvereniging Klein Haasdal. Het benodigde aantal deelnemers (40 pers.) werd dit jaar ruimschoots gehaald  en dus kon de tocht doorgaan.

Een mooi dagvullend programma, met op het einde een voortreffelijk diner. De tocht voerde door een groot deel van de Nederlandse en Belgische Kempen. Bij aankomst in Schimmert waren alle deelnemers vol lof en zeer tevreden over de invulling van deze prachtige dag.

St. Hubertusviering.

Ieder jaar weer op 3 november de H. Mis bij de kapel ter ere van St. Hubertus. Het aantal deelnemers was ook dit jaar weer gelijk aan vorige jaren, met uitzondering dat er dit jaar slechts enkele jagers aanwezig waren, waar deze viering toch voor bestemd is.

Kerstfeest 2015 .

Aan het Kerstfeest wordt jaarlijks door onze buurtvereniging buitengewone aandacht besteed. Diverse werkzaamheden/aktiviteiten vinden in dit kader plaats.

Opzetten kerstboom/inrichten kerststal.

Op zaterdag 12 december werd gezamenlijk de kerstboom bij de kapel opgezet en in de kapel de kerststal ingericht. De fa. Lemmens had ons weer een prachtige boom verzorgd en in een oogwenk was deze dan ook versierd met de gebruikelijke kerstverlichting.  Terwijl de mannen met de boom bezig waren zorgden de vrouwen binnen in de kapel dat de kerstgroep en de stal hun plaats vonden. Na afloop van de werkzaamheden  kwam zoals gebruikelijk de grote soepketel van Ilse Hautvast op de tafel, gevolgd door een borreltje Schroebeler. Tegen het middaguur was alles gereed.

Bezoek 80+ers.

Ook onze ouden van dagen, de 80+ers, worden met kerstmis niet vergeten.

Iedereen die deze eerbiedwaardige leeftijd heeft bereikt werd door een afvaardiging van ons bestuur bezocht en kreeg een kleine attentie aangeboden.

Kerstdiner.

Op zondagmiddag 13 december is het tijd voor ons gezamenlijk kerstdiner. Ongeveer 80 personen boven de 16 jaar en 24 leden beneden deze leeftijd kwamen in het gemeenschapshuis bijeen om te genieten van het heerlijke diner, dat verzorgd werd door onze buurttraitteur “de Auw Stoof”. Een pluimpje voor de kwaliteit die ter tafel werd gebracht. Nadat iedereen tot voldoening had genoten van de maaltijd kwam het hoogtepunt van de middag: enkele ouderwetse kienronden. Met veel hilariteit werd door iedereen daaraan meegedaan. De wisseltroffee ging dit jaar naar Mieke Schiffelers die voor een goede plek zal zorgen. Tegen de klok van 5 ging iedereen welvoldaan naar huis.

Dit is het  (inmiddels mijn 19e )  jaarverslag  waarmee we ons verenigingsjaar 2015 afsluiten in de hoop dat er in de toekomst op deze wijze en in dezelfde saamhorigheid nog vele  verenigingsjaren aan ons voorbij zullen gaan.

Groot Haasdal, 7 maart 2016.

De secretaris.

Jaarverslag 2014

Het jaar 2014 is voorbij en conform onze statuten dient de secretaris aan het einde van een verenigingsjaar een verslag te maken waarin het wel en wee van het afgelopen jaar is vastgelegd.

Het jaar 2014 was een jaar dat zonder veel ophef  aan onze vereniging voorbij is gegaan, hetgeen ook door onderstaande cijfers wordt weergegeven.

Wel dient vermeld te worden dat we dit jaar weer een rommelmarkt organiseerden, hetgeen om de twee jaar gebeurt.

Onze buurtvereniging bestond in 2014 uit 133 leden/lidgezinnen, en het bestuur bestond uit 7 leden.

In 2014 werden  2    kinderen geboren en deden  4   kinderen hun Eerste H. Communie.

Vóór de Kerstdagen bezochten we tweeëntwintig 80+ers en boden hen een kleine attentie aan.

Hieruit blijkt dat ook in onze buurt de vergrijzing begint toe te slaan.

Tevens bezochten we 1 receptie waarvoor we werden uitgenodigd.

We bleven dit jaar  van verdriet gespaard: geen overleden personen vielen er dit jaar te betreuren.

Ook onze zieken werden niet vergeten. Afgelopen jaar bezochten we 9  personen, waarvan 2 in zijn/ haar verzorgingstehuis.

De kascontrole werd uitgevoerd door Jo Schneiders (die momenteel aftredend is) en door Ilse Hautvast.

In de Parochieraad zijn we momenteel vertegenwoordigd door Margriet Timmers en Flor Dreessen..

Op het secretariaat kwamen 30 brieven binnen en werden  diverse verzoeken gedaan om vergunningen

De aktiviteiten die in het jaarprogramma 2014 in de vorige algemene ledenvergadering werden benoemd, werden allemaal uitgevoerd.

Aktiviteiten 2014.

Karnaval.

Naar aanleiding van de ontvangen uitnodiging werd de prinsenreceptie bezocht door een afvaardiging van het bestuur.

De optocht.

Dit jaar weer, voor de zoveelste keer op rij, de eerste prijs voor de karnavalsgroep uit Groot Haasdal. Een prachtige groep, waaraan veel werk en moeite werd besteed, hetgeen beloond werd met een mooie eerste prijs. Een pluimpje en veel lof voor de ontwerpers, medewerkers en deelnemers.  

Alg. Ledenvergadering.

Ondanks dat o.a. het aanstaande poortenfeest op het programma stond, was er niet  het door ons verwachte aantal deelnemers aanwezig. We kunnen ons afvragen wat        we  moeten doen om de leden te trekken. Mogelijk dat spek en ei vooraf een  publiekstrekker kan zijn???

Paasontbijt.

80 volwassenen en 20 kinderen namen  deel aan het paasontbijt. Een teken dat   jaarlijks aan deze aktiviteit door veel leden wordt deelgenomen en dus steeds voor herhaling vatbaar blijft. Iedereen was vol lof over de ontbijttafel, hetgeen voor ons een stimulans is om deze traditie ook in de toekomst te handhaven.

Jeugdmiddag/kampvuur.

Aan de jeugdmiddag op de boerderij van de fam. Provaas namen 32 kinderen/jeugdigen deel. Diverse dames uit de buurt, voornamelijk moedertjes, hebben zich spontaan opgegeven voor de organisatie. De kinderen beleefden weer eens de dag van hun leven en daar doen we het voor.

Aan het kampvuur schaarden zich ca. 60 volwassenen en  ca.  20 kinderen. Het was een gezellig samenzijn onder het genot van een drankje en een hapje.

 Kermisdonderdag.

De jaarlijkse rondgang van de fanfare naar aanleiding van de traditionele viering van kermisdonderdag in Groot Haasdal werd bijna verstoord door een enorme regenbui. Deze was er mede de oorzaak van dat er weiniger belangstelling was in de tuin van W. Leunissen, die reeds enkele jaren als entourage dient voor de kermisdonderdagviering van de buurt- en fanfareleden. Desondanks was de stemming en gezelligheid er niet minder om. Zeker niet toen er bekend gemaakt werd dat er weer een tweetal sponsoren garant stonden voor het lessen van de dorst. Na afloop was aan het gezicht van de penningmeester te zien dat de opbrengst in “de bus” niet tegen viel.

Rommelmarkt.

De tweejaarlijkse rommelmarkt mag, ondanks de minder goede weersomstandigheden, niet slecht genoemd worden. Het blijft steeds weer een evenement waar veel   buurtleden naar uitzien vanwege de gezelligheid en de mogelijkheid de buurtkas weer op peil te kunnen houden.

De voorbereidende werkzaamheden en het opruimen achteraf gebeurt steeds gezamenlijk en wordt dan afgesloten met een gezellig samenzijn onder het genot van een drankje en “frite met snacks” van Linda.

Wandeltocht en BBQ.

Het geheel kan gekenmerkt worden als   -wederom – een geslaagd feest. Ondanks dat de weergoden ons voor/tijdens de wandeltocht weer eens niet zo gunstig gestemd   waren, was het tijdens de BBQ toch nog goed buiten te vertoeven. Meer dan 100 leden, groot en klein, vermaakten zich binnen en buiten de door de fam. Provaas beschikbaar gestelde ruimte. Een woord van dank hiervoor overigens. Drank was er voldoende en over het eten viel niets op te merken. Een pluim voor de traiteur!!! Voorkomen moet  echter worden dat in toekomst bij dergelijke aktiviteiten meer leden aanwezig zijn dan volgens opgave. Dit kan problemen, cq. een mogelijk tekort, opleveren mb.t. de bestelde hoeveelheid etenswaren. Voor de rest  kan omtrent deze aktiviteit alleen vermeld worden dat ze weer voor herhaling vatbaar is.

St. Hubertusviering.

Op 3 november wordt jaarlijks ter gelegenheid van de viering van St. Hubertus in de kapel  een H. Mis opgedragen. Dit jaar viel op dat er minder deelname aan deze H. Mis was dan voorgaande jaren. Een positieve nieuwigheid is dat dhr. pastoor op het einde van de Mis  een afsluitend woordje doet. Dit hoeft thans niet meer door een der bestuursleden te worden gedaan.

Kerstfeest 2014 .

Aan het Kerstfeest wordt jaarlijks door onze buurtvereniging buitengewone aandacht besteed. Diverse werkzaamheden/aktiviteiten vinden in dit kader plaats.

Plaatsen/inrichten kerstboom en kerststal.

Op 13 december werd gezamenlijk de kerstboom en de kerststel opgezet/ingericht. Onder het genot van een heerlijke kop soep en een “Jägermeister” was dit karwei dit jaar snel geklaard.

M.n. aan de kerststal dient voldoende aandacht te worden besteedt omdat deze deel uitmaakt van de plaatselijke kerststallentocht.

Bezoek 80+ers.

De 80+ers  (inmiddels 22 stuks)  van onze vereniging worden jaarlijks voor de kerstdagen bezocht door de bestuursleden en ontvangen daarbij dan een kleine kerst-traktatie.

Kerstdiner.

Op 14 december vond het kerstdiner plaats in het gemeenschapshuis. Ongeveer 70 volwassenen en ca. 30 kinderen schoven aan en genoten van een heerlijk diner van de Auw Stoof. Een pluimpje hiervoor. Na afloop van het diner kwam als vanouds het bekende kienspel weer boven tafel en werden enkele ronden op super fanatieke wijze gekiend. Iedereen genoot en het enthousiasme was groot. De middag werd afgesloten met  enkele uurtjes gezellig samenzijn.

Dit is het  (inmiddels mijn 18e)  jaarverslag  waarmee we ons verenigingsjaar 2014 afsluiten in de hoop dat er in de toekomst op deze wijze en in dezelfde saamhorigheid nog vele  verenigingsjaren aan ons voorbij zullen gaan.

Groot Haasdal, 2 maart 2015. De secretaris.

Jaarverslag 2013

Het jaar 2013 is voorbij en conform onze statuten dient de secretaris aan het einde van een verenigingsjaar een verslag te maken waarin het wel en wee van het afgelopen jaar is vastgelegd..

Het jaar 2013 was een jaar dat zonder veel ophef  aan onze vereniging voorbij is gegaan, hetgeen ook door onderstaande cijfers wordt weergegeven.

Wel dient vermeld te worden dat de processie dit jaar onder de meest barre weersomstandigheden door onze buurt trok, zonder dat we zelfs in de gelegenheid waren de reguliere versieringen aan te brengen.

Onze buurtvereniging bestond in 2013 uit 132 leden/lidgezinnen, en het bestuur bestond uit 8 leden.

In 2013 werd 1 kind geboren en deden 4 kinderen hun Eerste H. Communie.

Vóór de Kerstdagen bezochten we tweeëntwintig 80+ers en boden hen een kleine attentie aan.

Hieruit blijkt dat ook in onze buurt de vergrijzing begint toe te slaan.

Tevens bezochten we 3 recepties waarvoor we werden uitgenodigd.

Doch niet alle leden bleven van verdriet gespaard: 4 overleden persoon vielen er dit jaar te betreuren.

Ook onze zieken werden niet vergeten. Afgelopen jaar bezochten we  1   persoon in haar verzorgingstehuis.

De kascontrole werd uitgevoerd door Margriet Timmers (die momenteel aftredend is) en door Jo Schneiders.

In de Parochieraad zijn we momenteel vertegenwoordigd door Margriet Timmers en Flor Dreessen..

Op het secretariaat kwamen 39 brieven binnen en werden 5 brieven verzonden. Tevens vonden er nog enkele gesprekken plaats met gemeentelijke functionarissen.

De aktiviteiten die in het jaarprogramma 2013 in de vorige algemene ledenvergadering werden benoemd, werden allemaal uitgevoerd.

Aktiviteiten 2013

Nieuwjaar.

Het nieuwe jaar begon met de Nieuwjaarsreceptie  in het gemeenschapshuis, waarvoor we een uitnodiging ontvingen.  Deze werd door 2 bestuursleden bezocht.

Karnaval.

Naar aanleiding van de ontvangen uitnodiging bezochten enkele bestuursleden de prinsenreceptie.

Op karnavalsmaandag deed een prachtige groep van 29 personen (13 kinderen en 16 volwassenen) mee aan de karnavalsoptocht en veroverde een eerste prijs. Proficiat!! Een pluimpje voor de personen die de handen uit de mouwen hebben gestoken. Het resultaat van wekenlang prettig en gezellig samenwerken: goed voor de saamhorigheid van onze buurtleden.

Algemene ledenvergadering.

Op 19 maart werd de Alg. Ledenvergadering gehouden in het gemeenschapshuis. Er waren 20 leden en 6 bestuursleden aanwezig.

Nadat de secretaris en de penningmeester hun gebruikelijke informatie hadden voorgelezen, kwamen de  jaarlijkse aktiviteiten onder de aandacht.

M.n. het bericht van de voorzitter dat deze ging stoppen  als voorzitter/bestuurslid was een onverwachte schok .

Hiervoor werden twee nieuwe bestuursleden gekozen op voordracht van het bestuur: dhr. R. Peeters en dhr. M. Ekelhoff.

Nadat alle agendapunten  waren behandeld werd de vergadering gesloten en werd nog een uurtje gezellig nagekeuveld in het gemeenschapshuis.

Paasontbijt.

Zoals elk jaar werd ook dit jaar weer het gebruikelijke paasontbijt georganiseerd, hetgeen steeds door een honderdtal leden bezocht wordt. Nadat de kinderen in de tuin van de fam. Eijssen de paaseieren geraapt hadden werd plaats genomen aan de ontbijttafel. De ouders met hun kinderen namen plaats aan een speciaal voor hun ingerichte tafel. Er waren zoveel kinderen aanwezig dat we het volgend jaar zullen bezien of we voor hen  een aparte “ kindertafel”  inrichten.

Zoals ook alle andere jaren was er weer een voortreffelijk ontbijtbuffet waar iedereen naar wens gebruik van kon maken, hetgeen dan ook gebeurde.

Ophalen rommel.

Op 20 april werden spullen opgehaald voor de toekomstige rommelmarkt in 2014.

Met transportmiddelen van de fa. Provaas en de fa. J. Roks werd een ronde door de buurt gemaakt en de aanboden spullen opgeladen. De aangeboden hoeveelheid was niet zoveel als voorgaande jaren, maar wel van een betere kwaliteit. Er werd meteen gebruik gemaakt van onze nieuwe opslagruimte bij P. Lemmens. Een woord van dank aan  Nico Lucassen  voor de opslaggelegenheid die hij de laatste jaren geboden heeft .

Communicantjes.

Op Pinksterzondag werden door de bestuursleden 4 communicantjes bezocht.

De processie.

Gelet op de te verwachten slechte weersomstandigheden hadden we geen vlaggetjes opgehangen, doch om het toch een enigszins feestelijk aanzicht te geven hadden we alleen de wimpels aan de paaltjes opgehangen. In en voor de kapel werd er wel versiering aangebracht en de benodigde stoelen geplaatst. Zoals altijd waren veel buurtleden genegen om hierbij een helpende hand uit te steken. De drumband van de schutterij moest op zijn vroege tocht de weg vrijmaken (een gevelde boom opruimen)  waarbij, nadat het  gebruikelijk saluut werd geblazen, enkele flessen bier werden genuttigd en waarna men de tocht verder voortzette. De processie trok tussen de buien door van het ene rustaltaar naar het andere. De eigenlijke kermis- cq. processiesfeer was er echter niet door het slechte weer. Na afloop werden de paaltjes en blokken weer opgeladen, waarbij ze deze keer op pallets werden geplaatst  hetgeen makkelijker was bij het wegbergen in de schuur van P. Soons aan de Bockhofweg . Een woord van dank voor het gebruik van een deel van de schuur waarin de attributen zijn opgeborgen. Voor de volgende processie moeten de palen en de wimpels worden gerestaureerd. Tevens moeten er wimpels worden bijgemaakt zodat er aan iedere paal een wimpel hangt.

Kermisdonderdag.

Zoals vanouds weer een gezellige aangelegenheid. Nadat de fanfare bij de kapel en in de tuin van W. Leunissen hun gebruikelijk deuntje gespeeld had was het tijd voor een natje en een droogje, en de gezelligheid die hierop volgde, samen met veel buurtleden, duurde tot in de late uurtjes. Uit financieel oogpunt gezien was de penningmeester het meest in zijn sas: Quitte gespeeld!!!!

Jeugdaktiviteit.

Uit de vele leuke reacties van kinderen en ouders moeten we concluderen dat het ook dit jaar weer zeer geslaagd is. Er werd een speurtocht gehouden, op de openbare weg, naar een schat!!!!! De jeugd heeft zich weer goed geamuseerd en er was genoeg animo en deelname van de ouders. Voor herhaling vatbaar.

Kampvuur.

Een gezellige avond rond een groot vuur, ergens in een weiland. Indien er onzerzijds een duidelijkere PR gevoerd was, waren en misschien meer leden aanwezig geweest. Dit is iets om te onthouden  voor volgend jaar. Desondanks toch een gezellig feestje.

Buurtfeest: Wandeltocht en BBQ.

Evenals voorgaande jaren weer een evenement waaraan ook dit jaar veel leden meededen.Het geheel speelde zich dit jaar weer af op de boerderij van de fam. Provaas aan de Platzputterweg. Een ideale lokatie, bij goed en bij slecht weer,  zorgt  voor een goede sfeer, waarbij ook de kinderen hun draai kunnen vinden. Een woord van dank aan de fam. Provaas voor het beschikbaar stellen ervan. De bbq. was weer perfect verzorgt en aangeleverd door traiteur Cortenraad, en ook voor de dorst was er voldoende voor iedereen in het vat. Hierover geen enkele opmerkingen, doch alleen maar woorden van lof ontvangen. Wel enkele punten waar we volgende keer op moeten letten:

een oplossing voor de lange wachtrij voor de buffettafel dient bekeken te worden;

de wandeltocht dient korter te zijn ivm. de kinderen.

Verder is dit een evenement wat we voor 2014 weer op ons programma kunnen plaatsen.

St. Hubertusviering 3 november.

De feestdag van St. Hubertus viel dit jaar op zondag zodat er een hoogmis werd opgedragen bij de kapel.  Deze werd opgeluisterd door het kerkkoor en het hoornblazersensemble van de fanfare.. Het aantal aanwezigen viel enigszins tegen, zeker omdat het een zondagsviering was, waarbij dan normaliter meer kerkgangers verwacht worden. Daar er  geen geschikte gelegenheid was –mede gelet op de barre weersomstandigheden –  om met de muzikanten en zangers na de viering nog enige tijd gezellig door te brengen werd er afgesproken  dat het koor tijdens hun eerstvolgende repetitie zal worden getrakteerd op koffie/vla als dank voor hun optreden. De hoornblazers werden uitgenodigd voor een kop koffie na afloop bij een der bestuursleden

Kerstfeest 2013.

Afgesproken werd dat we op zaterdag 7 dec.  om 10.00 uur bijeen zouden komen om de kerstboom te plaatsen, de kerstal op te zetten en  de nodige versieringen aan te brengen.  De boom konden we ophalen bij José Heijnen.De kerstgroep (inmiddels aangevuld met een kameel en enkele schapen en een hond) werd geplaatst  door de dames, terwijl de mannen de verlichting voor hun rekening namen. De inwendige mens werd verzorgd door Flor die voor de soep  zorgde. Omdat dit een jaarlijks terugkerend ritueel is weet  iedereen welke werkzaamheden er dienen te gebeuren en is de klus vrij snel geklaard.

Voor de 80+ers (inmiddels 22 stuks) werd ook dit jaar weer een kerstpresentje besteld, dat we  enkele dagen voor Kerst  bij de oudjes hebben bezorgen.

Op 15 december was de traditionele jaarlijkse kerstbrunch, die we voortaan “kerstdiner” zullen gaan noemen ivm. de veelzijdigheid van het menu. Hier namen ca. 90 personen, groot en klein, aan deel.

’s Zaterdags hadden we  de zaal reeds ingericht. De traiteur Roger Offermans (de Auw Stoof) werd ook dit jaar weer  gevraagd  voor het maken van het menu. De hiervoor bestemde eigen bijdrage werd thans vastgesteld op € 12,50 per persoon (vanaf 16 jr). Voor de jeugd bestond de mogelijkheid om frites/snacks te bestellen i.p.v. het reguliere menu. Ik denk dat het niet overbodig is om de traiteur een pluimpje te geven voor de niet-alledaagse producten die hij op tafel bracht. De gebruikelijke kienronden mochten we natuurlijk ook dit jaar niet vergeten: dit is een van de hoogtepunten van de middag. Voor de jeugd werd in bibliotheek een “filmzaal”  ingericht waar enkele jeugdfilms vertoond werden. In een gezellige sfeer, en onder het genot van een drankje, werd de middag doorgebracht, en ik denk dat iedereen zich er wel voelde.

Met de kerstaktiviteiten is ook het verenigingsjaar 2013 ten einde.

Alvorens dit verslag af te sluiten wil ik er eens op wijzen dat, buiten bovengenoemde aktiviteiten om, er ook nog vele andere werkzaamheden “in stilte en achter de coulissen” worden uitgevoerd door bestuurders,  en zeker niet te vergeten door vrijwilligers cq. verenigingsleden die zich verdienstelijk willen maken.

Om enkele voorbeelden te noemen:

op 20 april werden spullen opgehaald voor de rommelmarkt in 2014. Vooraf werden de reeds aanwezige spullen verhuisd van N. Lucassen naar P. Lemmens.  In verband hiermee diende voor een attentie te worden gezorgd voor het vele jaren belangenloos beschikbaar stellen van de opbergruimte, het omruimen van de spullen, het transport van de goederen (2 wagens), helpende handjes (ca. 10 personen) en een versterking (koffie/vla) voor de medewerkers.

op 25 april werd de verenigingsavond van de RABO-bank bezocht., hetgeen een sponsoringsbedrag van € 100,– voor de buurtvereniging opleverde. 2 bestuursleden stelden zich hiervoor beschikbaar en offerden hun avond hiervoor op.

Van de fa. Reggefiber ontvingen we een bedrag aan sponsorgeld. Om dit bedrag echter te kunnen incasseren moesten 2 bestuursleden enkele malen naar Nuth en diverse herinneringsbrieven schrijven en telefoontjes plegen.

Voor het krijgen van een vergunning bij de gemeente dienen soms halsbrekende toeren te worden uitgehaald, gesprekken te worden gevoerd met wethouders danwel herhaaldelijk het gemeentehuis te worden bezocht. Ook dit kost tijd en energie hetgeen niet aan het daglicht komt.

Catering. Op spontane wijze, on-ingepland, koffie etc. verzorgen voor personen die met  bepaalde werkzaamheden bezig zijn.

Het plaatsen van geluidsvoorzieningen bij festiviteiten.

Het verzorgen van versieringen tbv. diverse festiviteiten, bv. karnaval, jubilea, etc.

Het beheer en onderhoud van de kapel en het kruisbeeld aan de Kleverberg en het aanbrengen en onderhouden (water geven) van de  beplanting aldaar.

Het bijhouden en actualiseren van de web-site.

Namens de vereniging zitting hebben in diverse plaatselijke organisaties, bv. parochieraad e.d.

Zo zijn er nog talrijke werkzaamheden en bezigheden te vermelden die “in stilte” uitgevoerd  worden om het wel en wee van onze vereniging veilig te stellen. Voor hen die daarvoor in aanmerking komen: chappeau!!!!!!!. Laten we  hopen dat er steeds weer nieuwe personen zich hiervoor beschikbaar stellen, zodat het voortbestaan van onze vereniging ook in de toekomst gewaarborgd zal zijn.

Jaarverslag 2012

Een jaarverslag is een zo nauwkeurig mogelijke weergave waarin het jaarlijkse gebeuren, het wel en wee van een vereniging en haar leden over een bepaald jaar wordt beschreven.

Het verenigingsjaar 2012 ligt alweer enkele maanden achter ons doch er valt wel iets over te vertellen.

De buurtvereniging Groot Haasdal bestond op 31 dec. 2012 uit 132 leden/lidgezinnen, hetgeen inhoud dat 366 inwoners (volwassenen en kinderen) lid zijn.

Dit jaar werd een 2 tal gezinnen verblijd met geboorte van een zoon/dochter, 2 kinderen deden hun Eerste H. Communie en met Kerstmis hebben we 18 senioren, 80+ers,  een attentie bezorgd.

Bedroevend was het dat we dit jaar van 1 persoon afscheid moesten nemen; een personen die we allen goed gekend hebben en ons dierbaar was..

6 leden werden door een afvaardiging van het bestuur bezocht tijdens hun ziekteperiode, terwijl op 4 recepties door bestuursleden namens de buurtvereniging acte de présence werd gegeven.

In het bestuur hebben zich dit jaar geen wijzigingen voorgedaan en is het aantal leden op 7 gebleven.

Als kascontrolecommissie fungeerden Margriet Timmers en Brigitte van Weersch.

In de parochieraad werden we nog steeds vertegenwoordigd door de dames Flor. Dreessen en Margriet Timmers.

Met uitzondering van de vergunnings-aanvragen voor de diverse gehouden aktiviteiten werden dit jaar op het secretariaat dit jaar 35  brieven ontvangen.

Aktiviteiten 2012

Het jaar 2012  begon op 1 januari met het bezoek aan de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in het gemeenschapshuis. Een kleine afvaardiging van ons bestuur had enkele uurtjes vrij gemaakt om op deze receptie aanwezig te zijn.

Karnaval 20 februari

De karnavalsgroep heeft dit jaar weer een prachtige prestatie verricht en de deelname in de optocht mag dan ook zeer geslaagd genoemd worden. Een prachtige groep met een complete wagen!!!! Een pluimpje voor het bouwteam en de naaisters van de kleding. Iedereen heeft zijn aandeel en zijn eigen rol in dit gebeuren meer dan perfect uitgevoerd. Ook een woord van dank aan de fam. Provaas voor het mogen gebruiken van de (verwarmde) accommodatie.

Paasontbijt 9 april

Vanwege de slechte weersomstandigheden hebben we het noodscenario in werking moeten stellen en het paas-eieren-rapen binnenshuis moeten doen in het gemeenschapshuis. Desondanks vonden de kinderen het leuk, en daar gaat het om. Na afloop van het eieren-rapen genoot iedereen van een goed verzorgd paas-ontbijt en werd er nog enkele uurtjes gezellig samen doorgebracht in een ontspannen paas-sfeertje. Ook dit gebeuren kunnen we weer op de lijst van “te herhalen evenementen” plaatsen!!!

Kermisdonderdag 7 juni

Zoals gebruikelijk werd onze buurt weer bezocht door de fanfare die op het pleintje voor de kapel haar jaarlijks optreden verzorgde, waarrna dit nog eens herhaald werd in de tuin van W. Leunissen. Hierna was het tijd voor een hapje en een drankje. Een goed verzorgd feestje, echter jammer van de (gebruikelijke) regenbuien. Door  de tactische opstelling van de tenten konden we de hinder hiervan tot een minimum beperken, maar desondanks kwam dit  de gezelligheid niet ten goede. Enkele sponsoren zorgden er voor dat de inwendige mens niets te kort kwam. Hopelijk kunnen we dit evenement nog jaren herhalen.

Jeugdaktiviteit/kampvuur 16 juni

Een groot aantal kinderen deed vol overgave mee aan dit gebeuren. Gelet op de geringe kosten en het enthousiasme van de jeugd zeker een evenement om volgend jaar weer te organiseren.
De oplopende leeftijd van de jeugd is echter zodanig dat volgend jaar uitgebreider kan worden georganiseerd.De weersomstandigheden waren ’s avonds tijdens het kampvuur zo slecht dat uitwijken naar de loods noodzakelijk was. Een goed alternatief, doch de slechte weersomstandigheden waren er ook de oorzaak van de opkomst van publiek minder was.

Rommelmarkt 15 juli

Het is bijna een vanzelfsprekendheid geworden: wanneer wij iets organiseren is het slecht weer. Ook tijdens de rommelmarkt werden we meerdere malen overspoelt met hemelwater, hetgeen niet bevorderlijk was voor de publieke belangstelling m.n. voor de inwoners van ons dorp. Desondanks mogen we over publieke belangstelling van kopers niet mopperen, mede door de perfect gevoerde PR in kranten en op TV. De kramen waren nog nauwelijks opgezet of de eerste kopers dienden zich al aan, en dat heeft de hele dag zo doorgegaan. De telkens nieuwe aanvoer van goederen bleef het publiek trekken. Het resultaat was uiteindelijk dat meer dan 80% van onze opgespaarde en te koop aangeboden goederen verkocht werden en dat ook over  de verkoop van koffie/frisdrank met vla niet te klagen viel. Volgens de berekeningen van de penningmeester mogen we desondanks toch  spreken van een “ financieel winstpakkertje”.

BBQ/wandeling 26 augustus

Weer slecht weer!!!!! Vandaar dat we van de Bockhof zijn verhuisd naar de loods bij de fam. Provaas. Dit blijkt ook een goede lokatie, waar iets meer flexibiliteit mogelijk is bij diverse weersomstandigheden. Mogelijk ook voor de toekomst, waarover we echter eerst de fam.Stassen moeten informeren. Vele jaren hebben we kunnen profiteren van hun accomodatie en daar moeten we hun dan ook dankbaar voor zijn.Aan de BBQ hadden zich 38 kinderen en 80 volwassenen opgegeven. De vroegere begintijd van de bbq. was beter gepland waardoor de etenstijd vervroegd werd en meer tijd overbleef voor andere gezelligheid. Ook een pluimpje voor de DJ is zeker op zijn plaats. Ook waren de weersomstandigheden er debet aan dat de wandeltocht, waaraan zich 22 kinderen en 48 volwassenen hadden opgegeven, ontaarde in een moddertocht waaraan dan ook niet veel leden deelnemen. Organisatorisch was alles goed verzorgd doch we zijn voornamelijk van het weer afhankelijk om alles goed te laten slagen.

Uitstapje Floriade 6 september

Het uitstapje was goed bedoeld, doch het aantal deelnemers was eigenlijk te weinig. Slechts 30 personen van de gezamenlijke buurtverenigingen Groot en Klein Haasdal hadden zich aangemeld. Veel mensen hebben op eigen gelegenheid de Floriade een of meerdere keren bezocht en  daardoor was deelname aan ons tochtje niet meer interessant. De volgende keer dient tevens te worden vermeld in het rondschrijven dat de tocht bedoeld is voor alle leden en niet alleen voor 55+ers.

St. Hubertusviering 3 november

Ondanks de ook nu weer zeer slechte weersomstandigheden waren toch ca. 200 deelnemers aanwezig voor het bijwonen van de H. Mis die werd opgeluisterd door de St. Hubertushoorns van de fanfare. Er waren veel positieve reacties op de versiering van de kapel.  Een evenement dat jaarlijks terugkeert en waaraan ook de Jagervereniging haar bijdrage levert door de verzorging van de St. Hubertusbroodjes.

Kerstfeest 2012

Versieren van de kapel op 10 december.

Zoals ieder jaar weer werd door de bestuursleden de kapel versierd en werd de gebruikelijke kerstboom gepland en opgetuigd.

Deze ceremonie gaat al jaren gepaard met het nuttigen van een of meer borden soep, op toerbeurt gemaakt door een der bestuursleden. Dit jaar was het Trudy, die ervoor moest zorgen en die zich dan ook niet onbetuigd liet: twee soorten soep werden opgediend. Daarna werd de fles Jägermeister aangesproken en kon men er weer een tijdje tegen.

De versiering van de kapel, alsmede de nieuwe beeldengroep werden dit jaar door veel bezoekers, die aan de kerststallenwandeling deelnamen, bewonderd. Jammer dat we nog al wat last hadden van kortsluiting in de kerstboom: mogelijk dat we volgend jaar de verlichting vooraf eens goed moeten controleren en eventueel vernieuwen.

De kerstbrunch op 18 december.

Ieder jaar weer, enkele dagen voor Kerstmis, wordt er in het gemeenschapshuis een buurtbrunch gehouden waaraan veel buurtbewoners deelnemen. Dit jaar 75 volwassenen en 31 kinderen. Opvallend is dat aan dit evenement veel jonge gezinnen deelnemen; ouders die met hun kinderen gezamenlijk aan een grote tafel gezeten, genieten van de maaltijd en de kinderen naar hartenlust samen kunnen spelen. Dit is pas goed voor de saamhorigheid van onze buurtbewoners en voor de toekomst. In de bibliotheek werden enkele kinderfilms gedraaid, en met een tafelvoetbalspel en een sjoelbak wist de jeugd zich wel te vermaken. De bibliotheek bleek een goede lokatie daar de ouders goed zicht hadden op het wel en wee van hun kinderen.

Omtrent de door de traiteur ter tafel gebrachte etenswaren niets dan lof; iedereen was ervan onder de indruk en men liet het zich dan ook goed smaken. Een pluimpje voor de traiteur.

En last but not least: het kienspel. Ook een jaarlijks terugkomend gebeuren waaraan iedereen, groot en klein, deelneemt en een niet weg te denken element vormt van het hele middagprogramma. Er waren weer  leuke, geschonken prijzen te winnen, doch het deelnemen aan het spel is voor menigeen voornamer dan het winnen. Terwijl de spanning te snijden was en de omroeper zijn nummertjes door de zaal liet klinken, zat iedereen op het puntje van zijn stoel in afwachting van het gewenste resultaat.

Dan is de middag voorbij en gaat iedereen naar huis met een goede kerstgedachte, maar het voornaamste is dat onze buurtleden met hun buren gezamenlijk aan tafel hebben gezeten en een leuke middag hebben beleefd. Dat is Kerstfeest!!!!

Ook onze bejaarde leden hebben we niet vergeten. Alle 80+ers werden voor de Kerstdagen door de bestuursleden  bezocht en getrakteerd op een kerstpresentje.

Dit was een korte opsomming van de vele  gebeurtenissen die onze buurtleden doch vooral ook onze bestuursleden een heel jaar lang bezig houdt. Het is echter afgelopen jaar tekenend dat we bij alle aktiviteiten te maken hadden met slechte, natte weersomstandigheden, hetgeen niet bevorderlijk was voor de deelname en de gezelligheid. Toch laten we ons daardoor niet uit het vel slaan en hopen we komend jaar weer een aktiviteitenprogramma af te kunnen werken waarbij de weergoden ons dan wel goedgezind zijn.

De secretaris.

L. Hambeukers.

Jaarverslag 2011

Het verenigingsjaar 2011 is weer voorbij. Een jaar waarin weinig spectaculaire  zaken aan de orde waren. Te vermelden valt echter dat er  een tweetal evenementen wegens onvoorziene omstandigheden niet konden doorgaan.

In 2011 bestond onze vereniging uit 130 leden/lidgezinnen. Een tweetal nieuwe personen zagen voor het eerst het levenslicht. Tevens werd ons ledenbestand aangevuld met een bijzonder lid, komende uit aziatische oorden: Quinn van Weersch.

4 kinderen deden hun Eerste H. Communie.

Helaas hebben we uit ons ledenbestand  van 1 persoon voorgoed afscheid moeten nemen.

Dat de vergrijzing ook in onze buurt toeslaat is niet te ontkennen: 17 personen van boven 80 jarige leeftijd zijn momenteel in ons ledenbestand opgenomen.

De bestuursleden brachten 5 x een bezoek aan een zieke, terwijl 1 receptie werd bezocht.

Het secretariaat ontving 22 ingekomen stukken, terwijl er een vrij drukke correspondentie werd gevoerd met gemeente omtrent o.a. de bank aan de Kleverberg en de aankoop van het kruisbeeld aan de Kleverberg.

De kascontrole commissie bestond uit Judy Kuipers-Janssen en Brigitte van Weersch, terwijl onze vereniging in de Parochieraad werd vertegenwoordigd door F. Dreesen-Kuijpers en M.Timmers.

Aktiviteiten 2011

Karnaval

De jubileumreceptie waarvan een uitnodiging werd ontvangen, werd bezocht door een afvaardiging van het bestuur.

Dit jaar werd ook weer deelgenomen aan de karnavalsoptocht. Een prachtige groep waarvan in goede samenwerking de wagen en de kleding door eigen leden werd ontworpen en gemaakt. Dit resulteerde in een eerste prijs. Dit geeft nieuwe animo voor de toekomst. Een bloemetje voor Nico Hautvast (geluidsinstallatie) en Roger Peters (werkplaats) is wel op zijn  plaats. De kleding zal volgend jaar worden verkocht.

Paasontbijt

Ook het jaarlijks paasontbijt is weer voorbij. Terwijl de voorzitter vanuit zijn vakantieverblijf (bij de Paus) in Rome iedereen een zalig Paasfeest toewenste zaten 56 volwassen en 15 kinderen rond een voortreffelijk paasontbijt. Vooraf hadden de ouders met 15 kinderen bij de fam. Eijssen in de tuin de paaseieren geraapt. Na enkele jaren was dit weer eens een geslaagd gebeuren. We moeten de fam. Eijssen dan ook bedanken voor het mogen gebruiken van hun tuin voor deze gelegenheid.

Resumerend kunnen we stellen dat ook het paasontbijt dit jaar weer een geslaagd en gezellig evenement was en voor herhaling vatbaar.

Jeugdmiddag/kampvuur

De jeugdmiddag mag zeker geslaagd genoemd worden: 31 kleine kinderen hebben zich uitstekend vermaakt, aangemoedigd door bijna evenveel enthousiaste ouders. De aktiviteiten en spelletjes waren geheel aangepast aan de jeugdige leeftijd van de deelnemertjes.

Het kampvuur werd dit jaar gehouden op het erf van de boerderij in een grote vuurkorf omdat wegens de droogte  en brandgevaar van gemeentewege geen vergunning werd verleend voor het houden vaan een groot kampvuur. Desondanks was ook dit gebeuren zeer geslaagd. De lokatie bleek uiterrmate geschikt omdat bij regenachtig weer voldoende schuilgelegenheid aanwezig was. Ca. 50 personen hebben zich tot in de kleine uurtjes vermaakt met een hapje en een drankje rondom de (gezellige) vuurkorf.

Beide aktiviteiten zijn voor een volgend jaar zeker weer voor herhaling vatbaar.

Aan de familie Provaas  een woord van dank voor het mogen gebruiken van hun accommodatie.

Kermisdonderdag

Ondanks de slechte weersomstandigheden is kermisdonderdag  een gelegenheid die voor zich spreekt. De fanfare- en buurtleden weten elkaar te vinden rondom de tap of in de tent. Tot middernacht wordt er gretig gebruik gemaakt van de aangeboden hapjes en drankjes. Drie sponsoren zorgden er deze keer weer voor de kosten van het geheel beperkt bleven voor de verenigingskas, terwijl ook de opbrengst van de “vrije gift” zeker niet verwaarloosd mag worden. Hopelijk volgend jaar beter weer. Ook dhr. W. Leunissen willen we hierbij bedanken voor het jaarlijkse gebruik van tuin en toiletgelegenheid.

Rommelmarkt

De rommelmarkt is wegens slechte weersomstandigheden niet kunnen doorgaaan. Door tijdige maatregelen treffen en tijdig iedereen hiervan in kennis stellen is de schade beperkt gebleven. In overleg met Nico Lucassen kunnen de spullen in diens garage blijven staan en zullen we de mogelijkheid tot het huren van deze garage later nader bekijken. De mogelijke alternatieve datum waarop we de markt laten doorgaan zal 15 juli 2012 zijn.

Busreis

Evenals ieder jaar zouden we weer samen met buurtver. Klein Haasdal een busreisje maken. De havenstad Rotterdam was aangewezen als reisdoel.

Ten gevolge van het overlijden van mevr. Odile Schneiders-Provaas is de busreis niet doorgegaan.

Buurtfeest: wandeltocht en BBQ

Evenals voorheen was dit  ook dit jaar weer een gezellige bijeenkomst, doch vanwege de slechte weersomstandigheden was het vrij snel afgelopen en waren de deelnemers vroeg naar huis. Een optie voor volgend jaar is mogelijk om een uurtje eerder te beginnen met de wandeling en aansluitend de bbq.

De aangeboden hulp door derden (leden) was dit jaar meer dan voldoende. Hier moeten we  volgende keer wel een iets meer stucturerend beleid voeren.

Verder kunnen we zeggen dat we  ook dit jaar weer , behoudens de slechte weersomstandigheden, een gezellig buurtfeest hadden en bedanken we tevens de fam. Stassen voor het mogen gebruik maken van hun accommodatie.

St. Hubertusviering

Zoals vanouds werd ook dit jaar de jaarlijkse St. Hubertusviering weer bezocht door veel buurtbewoners doch ook door veel mensen van elders. De jagersvereniging zorgde weer voor de Hubertusbroodjes. Een jaarlijkse traditie die we zeker, ook in de toekomst, dienen te koesteren.

Kerstfeest

Geen kerstfeest zonder versiering van de kapel. Dit gebeurde op 10 december. Een kerstboom werd dit jaar geleverd door A. Lemmens (€ 15,–). Een perfecte boom waarin de versiering moeiteloos werd aangebracht en in een mum van tijd was het jaarlijkse karwei geklaard. De door opperkok Hans bereide soep werd met veel smaak verorberd en gaf kracht tot werken, vandaar dat alles zo soepel verliep. De complete  kerstgroep kwam dit jaar uit de collectie van meneer pastoor.

Op zondag 18 december was de jaarlijkse kerstbrunch in het gemeenschapshuis: 71 volwassenen en 24 kinderen genoten van een heerlijke  maaltijd, verzorgd door “De Auw Stoof”.  Een pluimpje hiervoor!!!!!!!! Nadat iedereen zijn innerlijke mens had versterkt werd het kienspel tevoorschijn gehaald. Hierop had menigeen gewacht: dit behoort inmiddels bij de jaarlijkse kerstbrunch. Met veel enthousiasme en hilariteit werd door groot en klein aan dit gokspel deelgenomen en gestreden voor de prijzen. Voordat men het wist was de gezellige middag voorbij en behoorde de laatste aktiviteit van 2011 tot het verleden.

Ook mogen we met kerstmis onze oudere buurtgenoten niet vergeten. Voor de  17 80+ers was er een kerstpakket samengesteld vant regionale producten uit het assortiment van “de Auw Stoof”, hetgeen bij iedereen goed in de smaak viel.

Dit was een kort verslag van de aktiviteiten en festiviteiten die het afgelopen jaar plaats vonden. Laten we er ook in de toekomst voor zorgen dat we als buurtvereniging dergelijke bijeenkomsten blijven organiseren hetgeen de gezelligheid en de saamhorigheid onder onze buurtleden alleen maar ten goede komst.

De secretaris,

L. Hambeukers.

Jaarverslag 2010

Het verenigingsjaar 2010 is weer voorbij. Het jaar waarin we ons 40 jarig bestaansfeest vierden met één aktiviteit  waar de hele buurt bij betrokken werd en waar nog vele jaren over gepraat zal worden: het Hazeler Paorte Fieës!!!

In 2010 bestond onze vereniging uit 129 leden/lidgezinnen. Een zestal nieuwe personen zagen voor het eerst het levenslicht. Tevens werd ons ledenbestand aangevuld met een bijzonder lid, komende uit aziatische oorden: Sunny Vankan.

Gelukkig hadden we dit jaar geen overlijden te betreuren.

4 kinderen deden hun Eerste H. Communie.

Dat de vergrijzing ook in onze buurt toeslaat is niet te ontkennen: 17 personen van boven 80 jarige leeftijd zijn momenteel in ons ledenbestand opgenomen.

De bestuursleden brachten 13 x een bezoek aan een zieke, terwijl 2 recepties werden bezocht.

Het secretariaat ontving 26 ingekomen stukken, terwijl er een vrij drukke correspondentie werd gevoerd, met name ten behoeven van de organisatie van het Hazeler Paorte Fieës.

De kascontrole commissie bestond uit Judy Kuipers-Janssen en Nico Hautvast, terwijl onze vereniging in de Parochieraad werd vertegenwoordigd door F. Dreesen-Kuijpers en M.Timmers.

Aktiviteiten 2010

Karnaval

De eerste aktiviteit in het nieuwe jaar is karnaval.

Op uitnodiging werd de prinsenreceptie door twee bestuursleden bezocht.

Voor het eerst sinds jaren manifesteerde onze buurtvereniging zich weer eens in de karnavalsoptocht. Vooruitlopend op het naderend “Poortenfeest”  trokken een aantal leden een nagemaakte boerderijpoort met zich mee waarbij ze –op ludieke wijze verkleed– iedereen uitnodigden om op 16 mei. a.s. het Hazeler Paorte Fieës te komen bezoeken.

Mogelijk is dit ook weer een aanzet voor deelname in de toekomst.

Besloten wordt om dit het  volgend jaar opnieuw tijdig te promoten zodat er mogelijk in de toekomst weer door de buurtvereniging aan de karnavalsoptocht wordt deelgenomen.

Jaarvergadering

De jaarvergadering werd dit jaar door uitzonderlijk veel leden bezocht: 47 leden en 7 bestuursleden. De reden hiervan was vermoedelijk gelegen in het feit dat na deze vergadering een presentatie omtrent het komende Hazeler Paorte Fieës zou plaats vinden.  Nadat de secretaris zijn notulen van de vorige vergadering en het  jaarverslag had voorgelezen volgde een zeer duidelijke presentatie van de penningmeester waarin deze de financiële positie van de vereniging gedurende het afgelopen jaar duidelijk maakte. Tijdens de rondvraag werden nog enkele (bruikbare) suggesties door de leden gedaan.

Na afloop werd er een duidelijke uitleg gegeven omtrent het komende Hazeler Paorte Fieës.

Dit is een van de festiviteiten die gehouden wordt in het kader van het 40 jarig bestaansfeest.

Paasontbijt

Het aantal deelnemers bedroeg dit jaar  90. De aanvangstijd was op verzoek van mevr. M. Stassen vervroegd naar 09.00 uur, hetgeen achteraf perfect bleek, m.n. voor de mensen die alsnog naar de kerk wilden. Volgend jaar moeten we weer eens aandacht besteden aan het paas-eieren-rapen voor de jeugd. Het aantal kleine kinderen stijgt weer zodat het weer leuk is het eieren-rapen weer in te voeren.

Het is steeds weer een gezellige belevenis die we zeker moeten koesteren, gelet op de vele positieve reacties van de leden. Ook omtrent het aangeboden buffet, door eigen bestuursleden verzorgd,  waren slechts positieve geluiden te horen.

Hazeler Paorte Fieës

In het kader van ons 40 jarig bestaansfeest werd twee jaar geleden besloten om een aktiviteit te organiseren waar Groot Haasdal mee bekend diende te worden. Dit feest werd op 16 mei. jl gehouden.

Een evenement dat door heel Zuid Limburg werd bekend gemaakt.Vele bezoekers van heinde en verre waren dan ook aanwezig. Dit alles werd gearrangeerd door de leden van onze buurtvereniging. Uit bijna elk gezin waren er wel enkele personen die zich met de organisatie en de uitvoering bezig hielden. Hieruit bleek dat de saamhorigheid van onze buurt bij het organiseren van evenementen ongekend hoog is.

Onder alle 19 poorten in Groot Haasdal en op diverse andere plaatsen vonden er bezienswaardige aktiviteiten plaats.

Ook werd er volop voor de gebruikelijke catering gezorgd, waar dan ook gretig gebruik van werd gemaakt.

Over het Hazeler Paorte Fieës zal nog jaren  worden gesproken en is zeker voor periodieke herhaling vatbaar.

De penningmeester zal omtrent de financiële afloop nog nader en verder uitweiden.

Kermisdonderdag

Nadat de fanfare haar jaarlijkse rondgang door de buurt met aansluitend een optreden voor de kapel had afgerond, trok iedereen naar de tuin van W. Leunissen, alwaar de fanfare nog eens optrad. Toen de voorzittter zijn welkomswoord had uitgesproken en een woord van dank aan de sponsoren, die 3 fusten bier beschikbaar stelden,  was het tijd voor een natje en een droogje.  Deze behoefte duurde in een gezellige sfeer voort tot in de kleine uurtjes. Het geheel was weer goed verzorgd, hetgeen mede bleek uit de opmerkingen van aanwezigen.

Toen we echter omstreeks 01.00 uur de vlaggen gingen strijken waren er 3 vlagen verdwenen waarvan er later 1 verbrand werd teruggevonden.. Ook de versierde laurierstruiken langs de ingang van de oprit lagen ondersteboven. De dag daarna bleek ook de kastanjeboom op het gazon achter de kapel te zijn vernield, en ook de  brievenbus van W. Leunissen was boven de grond afgebroken.

Besloten werd dat de leden van deze baldadigheid in kennis dienden te worden gesteld. Er werd een brief  opgesteld die  huis-aan-huis verspreid werd.

Ter voorkoming van dit soort baldadigheid zullen we in de toekomst de vlaggen vroegtijdig binnenhalen, en ook op de sluitingstijd gaan letten: na 24.00 uur geen fusten of flessen drank meer open maken en slechts verstrekken tot datgene wat nog in gebruik is, op is.

Buurtfeest 22 augustus

-Wandeltocht.

Vanaf de kapel vertrokken tientallen grote en kleine wandelaars voor de gebruikelijke zomerwandeling.

Omtrent de organisatie van de wandeltocht waren alleen maar positieve aanmerkingen. De gekozen wandelpaden waren voor iedereen goed begaanbaar. Het wandelen bevorderd de eetlust. Dit bleek na afloop: velen zochten reeds een plaats op voor de BBQ.

-De BBQ.

Een inmiddels traditie geworden evenement is de jaarlijkse buurt-barbeque op de Bokkenhof. Hier treffen zich veel buurtbewoners (buren) om op een Bourgondische wijze enkele uurtjes gezellig samen door te brengen.

De belangstelling tot medewerking door de leden is groeiende, waardoor voor de bestuursleden meer ruimte komt om zelf ook actief deel te nemen. Dit is een positieve vooruitgang!!!

Veel lof van de deelnemers omtrent de producten van de traiteur!!

Ondanks de slechte weersomstandigheden toch een gezellige avond waarover iedereen tevreden was. Dit concept  volgend jaar weer handhaven.

Een woord van dank aan de familie Stassen voor het jaarlijkse gebruik van hun accommodatie is zeker terecht.

Burendag op 25 september

’s Middags vond er een kinderactiviteit plaats op de boerderij van de fam. Provaas. Deelname: 29 kinderen en 9 ouders.

Een geweldig leuke middag. Alle kinderen waren in hun element. De grootste deelnemers werden tot “leiders” benoemd over de kleintjes. Dit was natuurlijk wat men wilde!! Verder verleenden diverse ouders hun medewerking. Na afloop: frites etc. van bij Linda.

‘s Avonds werd er een kampvuur ontstoken in het weiland.

Iedereen was welkom. Voor een hapje en drankje werd gezorgd. Alleen de koude temperatuur hadden we niet in de hand. Ondanks het slechte weer heerste er toch een gezellige sfeer rondom het vuur, die voor enkele deelnemers tot diep in de kleine uurtjes voortduurde.

Voor herhaling vatbaar alleen moeten we in de toekomst zorgen voor betere verlichting, en mogelijk op een beter tijdstip.

Ook de fam. Provaas willen we hierbij bedanken voor het mogen gebruik maken van hun weiland, hout en apparatuur.

Busreisje op 16 oktober

Gezamenlijk met buurtver. Klein Haasdal werd weer het jaarlijkse busreisje ondernomen. Dit jaar was de organisatie in onze handen. De reis voerde naar Millingen aan de Rijn, alwaar koffie met gebak werd genuttigd. Daarna een ritje met de “Zonnetrein” door de polder. De reis werd vervolgd door het Duitse Reichswald richting Kleve. Hier werd gedurende enkele uurtjes de tijd geboden om de stad te verkennen (te winkelen!!). Een mooie duitse stad met een historisch centrum.

Daarna werd de tocht voortgezet naar Montfort alwaar de inwendige mens werd versterkt. Een goed verzorgd diner was de afsluiting van de tocht waarvan alle deelnemers met volle teugen hebben genoten. Ook dit is weer voor herhaling vatbaar.

Het aantal deelnemers bedroeg: van Klein  Haasdal 19 en van Groot Haasdal 25 personen.

St. Hubertusviering

Op 3 november wordt aan de kapel de St. Hubertusmis opgedragen. Hier komen mensen van heinde en verre deelnemen aan de verering van de H. Hubertus. Dit jaar was het aantal deelnemers groter dan voorgaande jaren waaruit kan worden geconcludeerd dat dit gebeuren toch telkens weer bij velen aanspreekt.

Kerstbrunch op 12 december

De jaarlijkse kerstbrunch voldeed weer volledig aan alle verwachtingen. Daar het de afsluiting was van ons jubileumjaar was er gezorgd voor een verassing: een aantal artiesten zorgden voor persoonlijk vermaak voor de aanwezigen. Deze werden dan ook met veel bijval ontvangen. Ook het kienen sloeg zoals verwacht weer in: goede prijzen en een leuke bezigheid voor iedereen. Het aantal deelnemers bedroeg dit jaar 87 personen boven 12 jaar en 33 personen onder 12 jaar.

Er was vooral veel lof en enthousiasme van alle deelnemers over de goede kwaliteit van het buffet.

Kortom: de organisatie van de brunch is weer lonend gebleken en voor het volgend jaar voor herhaling vastbaar.

Zoals elk jaar werd ook dit jaar weer aandacht besteed aan de versiering van de kapel. Gezamenlijk, onder het genot van een heerlijke kop soep werd de kerstboom opgetuigd (afkomstig van R. Kuipers) en de kerststal in de kapel opgezet. Voor dit doel werden dit jaar  nieuwe lampjes aangeschaft (let-verlichting) waarmee we de kosten van elektriciteit aanzienlijk proberen te verminderen.

Ook de 80+ers werden dit jaar niet vergeten. Zij ontvingen allen een attentie.

Hiermee is het jaar 2010, ons gouden jubileumjaar, alweer ten einde. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat we ons volgende jubileum ook weer mogen vieren in dezelfde saamhorigheid en op dezelfde gezellige wijze!!!

De secretaris,

L. Hambeukers.

Jaarverslag 2009

Het verenigingsjaar 2009 is voorbij. Terugkijkend op afgelopen jaar is iedereen er wel van overtuigd dat dit een turbulent jaar is geweest  waarbij naast de reguliere aktiviteiten ook nog enkele toevoegingen plaatsvonden: de processie en de rommelmarkt, die toch ook van bestuur en leden veel inspanningen vergen. Daarbij zijn momenteel veel leden  thans reeds bezig met de  voorbereidingen voor het komende jubileumjaar.

In 2009 werden 3 kinderen geboren en deden 9 kinderen hun Eerste H. Communie.

Vóór de Kerstdagen bezochten we negen  80+ers en boden hen een kleine attentie aan.

Doch niet alle leden bleven van verdriet gespaard: 2 overleden persoon viel er dit jaar te betreuren.

De kascontrole werd uitgevoerd door Roger Peters(die momenteel aftredend is) en door Nico Hautvast.

In de Parochieraad is momenteel een afvaardiging van 2 personen van onze vereniging aanwezig. (Flor Dreessen en Margriet Timmers).

Op het secretariaat kwamen  27 brieven binnen en werden  4  brieven verzonden. Tevens vonden er nog enkele gesprekken plaats met gemeentelijke functionarissen met betrekking tot het te organiseren Hazeler Paorte Fieëst en werd hieromtrent correspondentie gevoerd.

Alle aktiviteiten welke inde vorige alg. ledenvergadering werden gepland, werden ook uitgevoerd.

Aktiviteiten in 2009.

Karnaval

Op uitnodiging van de karnavalsvereniging werd door een afvaardiging van ons bestuur op 1 februari de prinsenreceptie bezocht.

Om de karnavalsssfeer enigszins op te luisteren werden op zaterdag voor karnaval de vlaggetjes weer aan  de lantaarnpalen langs de optochtroute in de buurt opgehangen .

Jaarvergadering 24 maart

In vergelijking met voorgaande jaren was er een behoorlijke opkomst van leden. Het experiment met de presentatie mag redelijk geslaagd genoemd worden. Tijdens deze vergadering wordt ook onder de aandacht gebracht dat onze buurtvereniging in 2010 veertig jaar bestaat. Enkele suggesties omtrent de wijze waarop dit heugelijk feit herdacht dient te worden, worden geopperd. Een doorslaggevend idee is: het openstellen van poorten van Groot Haasdal, en hieronder  evenementen organiseren.Een drietal personen, Hans Lacroix, Ronals Kuipers en Ludi Hambeukers gaan een comite vormen en zullen proberen hieraan gestalte te geven.

Paasontbijt 13 april

Veel positieve reacties en complimenten zijn  er ontvangen omtrent de goede verzorging, de goede kwaliteit en de gezelligheid. Iedereen was zeer tevreden over de uitvoerige en uitgebreide catering. Ten aanzien van het te houden begin-tijdstip wordt besloten dit te handhaven. Een aktiviteit om weer op de komende jaarkalender te plaatsen.

Het aantal deelnemers: 53 personen boven 12 jaar en 11 kinderen.

Processie 7 juni

T.b.v. de op zondag 7 juni te houden processie die eens per 4 jaren door onze buurt trekt, dienden veel werkzaamheden te worden verricht: vlaggetjes strijken, vlaggenpaaltjes schoonmaken, bloemversiering maken voor op en rond de kapel, kamers vullen en afschieten, ruimte rond de kapel schoonmaken en inrichten, etc. Na afloop van de processie diende dan alles weer te worden opgeruimd. Vele handen maken licht werk, en op het moment dat het nodig was waren veel buurtleden spontaan aanwezig om de handjes uit de mouwen te steken. Het resultaat mocht gezien worden: een trotse pastoor die het tweede gedeelte van de H. Mis op het altaar voor de kapel opdroeg, was zeer tevreden en stak dit dan ook niet onder stoelen of banken.

Ook als buurtvereniging mogen we er trots op zijn dat we deze klus op een spontane en ongedwongen manier hebben geklaard, waardoor een eeuwenoude traditie gerespecteerd wordt en hopelijk steeds zal blijven bestaan.

Kermis-donderdag 11 juni

De viering van het jaarlijkse festijn Kermis-donderdag was weer als vanouds. De tuin van W. Leunissen was weer het decor van de festiviteiten. Nadat de fanfare haar traditionele concertje voor de kapel had afgewerkt werd deze tuin opgezocht, en hierin vooral de plaats waar een pilsje klaar stond: het buffet. Aan een natje en een droogje ontbrak het ook dit jaar weer niet. Veel mensen waren al huiswaarts toen de weergoden het lieten regenen: dit was de aanleiding om de tent op te zoeken en daarin ontstonden voor de nog aanwezigen nog enkele gezellige uurtjes.

Ook dit evenement wordt jaarlijks door velen bezocht en ook hier wordt nog steeds lang over gesproken als bewijs dat het goed in de smaak valt. Handhaven dus!!!!!!!!!!!!!

Rommelmarkt 9 augustus

Over het algemeen mogen we zeggen dat de rommelmarkt qua organisatie en uitvoering geslaagd genoemd mag worden. Het is een gebeurtenis die om de twee jaar terug komt en voor de vereniging op financieel gebied toch wel lucratief genoemd mag worden. Veel leden zien hier al maanden naar uit en iedereen weet zijn plekje te vinden achter een van de vele marktkramen. Er was ook dit jaar weer een goede ondersteuning aan het bestuur door de leden. En onder de perfecte weersomstandigheden  moest het evenement wel slagen.

Alleen de grote hoeveelheid “oude spullen” moeten we in de toekomst proberen te verminderen. Daarom werd door het bestuur hieromtrent besloten:

a..  in de toekomst nog slechts 1 ophaalronde ( de dag  voor de marktdag);

b.  spullen enigszins specificeren;

c.  prijzen aanpassen/verhogen;

d.  alleen vla’s inleveren en geen cake’s.

e.  tijdens komende algemene ledenvergadering (= deze vergadering) ter prake brengen dat de rommelmarkt van de buurtvereniging niet te vergelijken is met ophaalronde van RD4.

Buurtfeest barbeque/wandeltocht 23 augustus

Aan de wandeltocht werd dit jaar deelgenomen door 45 deelnemers. De tocht voerde rondom Schimmert en de deelnemers waren enthousiast omdat ze nu op plekken kwamen die – ondanks gelegen op korte afstand van hun woning – nooit werden bezocht. Ook aan de opdrachten cq. uitwerking van de vragenlijsten werd volop aandacht besteed. In tegenstelling tot voorgaande jaren was de BBQ minder druk bezocht: 75 personen waren aanwezig op deze gezellige bijeenkomst.

De verdeling van de werkzaamheden was dit jaar anders geregeld. In tegenstelling tot voorgaande jaren hoefden de bestuursleden niet de hele tijd de werkzaamheden

(barbecue, tappen, bedienen, glazen spoelen en eet-buffet bediening) te verzorgen doch werden ze afgelost door enkele leden, die dit vrijwilligerswerk gaarne ter hand namen. Hierdoor konden ook de bestuursleden zich eens wat meer onder het publiek mengen. Prettige oplossing!!!!

Over het algemeen waren de indrukken omtrent het feest weer goed en waren de reacties van de deelnemers weer positief. Dus: volgend jaar weer!!!!!!!

Een woord van dank aan de fam. Stassen voor het geheel belangenloos beschikbaar stellen van hun accommodatie mag zeker vermeld worden.

Jeugdaktiviteit 19 september

De jeugdaktiviteit, georganiseerd bij de fam. Provaas, was weer toppie. Iedereen was vol lof omtrent de organisatie, waar ook verschillende ouders van kinderen aan deelnamen. Het aantal deelnemende tieners bedroeg 23 en jeugdigen (van 0 tot 12 jr) 13. Zeer enthousiast, en na afloop zeer vermoeid, deden allen mee aan de spelen en opdrachten.

Bij terugkomst op boerderij Provaas was er nog een hapje en een drankje voor deelnemers en ouders.
Omdat deze aktiviteit gehouden werd op de Landelijke Burendag werd een gedeelte van de gemaakte kosten door de overheid gesubsidieerd.

Busreisje 19 september

Op dezelfde dag dat de jeugd zich vermaakte op met de gehouden jeugdaktiviteiten namen de 55+ers deel aan een jaarlijkse bustocht. Deze werd dit jaar georganiseerd door de buurtvereniging Klein Haasdal. Een prachtige tocht naar de Acht Zaligheden te Eersel, met een lunch aldaar. Daarna  een tocht door de Brabantse Kempen en een afsluit-diner te Grathem. Alles perfect verzorgd door de Fa. Jacobs. Van onze vereniging waren 20 deelnemers terwijl van de buurtvereniging Klein Haasdal 17 personen deelnamen.

St. Hubertus 3 november

De jaarlijkse St. Hubertusmis in de kapel was ook dit jaar weer de trekpleister van  veel personen die hiermee de verering van deze heilige in stand willen houden. De H. Mis werd opgeluisterd door een ensemble van  schutterij St. Sebastianus, terwijl de jagersvereniging weer zorgde voor de Hubertusbroodjes, die na de mis aan alle aanwezigen werden uitgedeeld.

Deze viering is een eeuwenoude traditie die in lengte der jaren gehandhaafd dient te blijven.

Kerstfeest

Ten behoeve van de sfeer van kerstmis wordt bij de kapel ieder jaar een kerstboom geplaatst en in de kapel een kerstal ingericht. Bij Nico Hautvast werd een 12 meter  hoge dennenboom omgezaagd en de kruin hiervan, ca. 5m., werd als kerstboom gebruikt. Binnen in de kapel werd door enkele bestuursleden de kerstal opgezet en het interieur van de kapel in kerstsfeer versierd.

Ter gelegenheid van kerstmis worden de 80+ers bezocht met een kleine attentie. Zo ook dit jaar. Negen 80+leden ontvingen bezoek van enkele bestuursleden om de kerstwensen in ontvangst te nemen.

Kerstbrunch 13 december .

De kerstbrunch werd dit jaar door meer deelnemers bezocht dan ooit: 73 personen boven 16 jaar en 27 jeugdigen melden zich aan als deelnemer.

Een pluimpje voor de traiteur is zeker op zijn plaats. Iedereen sprak vol lof over het aangeboden buffet. Na afloop van het eten was het tijd voor het kienspel en konden de goklustigen  hun hart weer ophalen.

Verder bleek iedereen volledig tevreden te zijn over de inhoud van de middag, dus voor een volgend jaar is succes weer verzekerd.

Dat was het verenigingsjaar 2009 in een notendop. Hopelijk kunnen we voor 2010 vooruitzien op een jubileumjaar, waar we met zij allen de schouders onder zullen zetten om dit te laten slagen. Veel gezamenlijke inspanningen zijn er al verricht om het Hazeler Paorte Fieëst tot in de verre omgeving bekendheid te geven.  Met de huidige samenwerking en een beetje mooi weer zal dit wel lukken en kunnen we allen trots zijn op onze buurtvereniging.

De secretaris,

L. Hambeukers

Jaarverslag 2008

Het jaar 2008 is alweer enige tijd aan ons voorbij gegaan. Vele herinneringen over goede momenten, doch ook op minder plezierige ogenblikken zullen  we moeten terugblikken. Dat is nu eenmaal het leven.

Laten we het verenigingsjaar 2008 aan ons voorbij gaan dan zien we dat ons ledenbestand dit jaar 116 leden/lidgezinnen omvatte, ofwel 331 individuele leden.

In 2008 werden er 4 nieuwe leden geboren, en moesten we eveneens van 4 personen afscheid nemen.

Drie kinderen deden hun Eerste H. Communie.

Ook onze zieken werden niet vergeten: het bestuur bracht aan 8 personen een ziekenbezoek.

Met Kerstmis hebben we aan zes 80+ers een attentie bezorgd.

Tevens bezochten we naar aanleiding van ontvangen uitnodigingen 2 keer een receptie.

De kascontrolecommissie bestond uit Jo Schneiders en Roger Peeters.

Als afgevaardigden van onze vereniging in de Parochieraad functioneren nog steeds Margriet Timmers en Flor Dreessen.

Op het secretariaat werden 21 stukken ontvangen en werden een viertal brieven verzonden.

AKTIVITEITEN 2008

Karnaval

Karnaval is altijd de eerste aktiviteit van het jaar.

Naar aanleiding van een ontvangen uitnodiging werd door een delegatie van het bestuur de prinsenreceptie bezocht.

Om de karnavalssfeer op te luisteren werden op zaterdag voor karnaval  de vlaggetjes aan de lampenpalen langs de optochtroute aangebracht.

Paasontbijt

Het paasontbijt werd, in vergelijking met voorgaande jaren, weer redelijk goed bezocht. 45 Personen genoten op Tweede Paasdag van een voortreffelijk en, wat vooral voornaam is, een gezellig ontbijt. De kwaliteit en de wijze waarop dit jaar de uitvoering plaats vond, (niet door een traitteur maar door enkele  bestuursleden zelf voorbereid) werd door de leden goed ontvangen. 

Conclusie: met deze wijze van aanpak doorgaan!!!!!!!!!!

Wegens de slechte weersomstandigheden op tweede paasdag is de paashaas in zijn holletje gebleven en werden er geen paaseieren geraapt.

Ledenvergadering

De ledenvergadering werd dit jaar bezocht door 7 bestuursleden en 17 leden. Het ledenaantal valt wel enigszins tegen, maar wat doe je eraan om de leden te  motiveren de vergadering te bezoeken?

H.Lacroix stelt voor de leden persoonlijk uit te nodigen cq. de vorm van de vergadering meer uitnodigend te maken om de leden zodanig te motiveren.

Voor de volgende jaarvergadering wordt gezocht naar een alternatief.

Kermisdonderdag

De kermisdonderdagviering was zoals vanouds weer gezellig.

Om enigszins op de weersomstandigheden in te kunnen spelen werd er een  nieuwe tent aangeschaft, met name bedoeld voor dit soort aktiviteiten. Hiervan werd, met name door de oudere leden, dankbaar gebruik gemaakt.

Mogelijk is dit ook een reden geweest waardoor het feest tot in de kleine uurtjes doorging.

Komend jaar kunnen we dit concept weer  handhaven.

Buurtfeest

De wandeltocht. Deze werd weer goed georganiseerd , voorzien van een pauzeplaats met een natje en een droogje, maar vrij lang en zwaar bevonden door de vele deelnemers. Toch was de afstand slechts 10 km.

De BBQ. Zoals ieder jaar werd hierover door de deelnemers, zijnde 102 volwassen en 25 kinderen weer lovend gesproken. Iedereen die het heeft meegemaakt weet waarover het gaat, en degene die er  niet waren hebben iets gemist. Terwijl de jeugd zich amuseerde op het springkussen deden de volwassenen zich te goed aan het eet- en drinkbuffet. Jammer dat de weergoden ons niet erg goed gezind waren en de groep in tweeën splitste: een gedeelte binnen in de koestal en een gedeelte buiten in de feesttent. Dit  drukt toch wel een stempel op het geheel. Ondanks de geweldige accommodatie van de fam Stassen, die voor het gebruik hiervan een woord van dank zeker waardig is, wordt door slechte weersomstandigheden de gezelligheid van een dergelijke buitenaktiviteit zeker beïnvloed. Jammer, maar niets aan te doen.

Jeugdaktiviteit

Door enkele bestuursleden werd dit jaar de jeugdaktivitieit, die voorheen jaarlijks op de zaterdag van het buurtfeest-week-end werd gehouden, op een ander tijdstip georganiseerd.

Vanuit de loods van de fam. Provaas werd in de avonduren een speurtocht georganiseerd, waarin zich veel verassende elementen voordeden.

Een zeer geslaagd evenement met veel positieve reacties zowel van de jeugdige deelnemers alsook van hun ouders.  Een goede organisatie en voorbereiding waren hier debet aan. Een aktiviteit die voor herhaling vatbaar. is.  Door dit soort evenementen te organiseren worden goede onderlinge buurtcontacten opgebouwd.

Bustocht op 17 oktober naar Keulen

In samenwerking met buurtvereniging Klein Haasdal werd de jaarlijkse bustocht ondernomen naar Brüll en  Keulen. Het aantal deelnemers (Kl.Haasdal 20 en Gr.Haasdal 22) was voldoende om de tocht te organiseren. Na een enerverend bezoek aan de Augustusburcht te Brull en de stad Keulen werd deze gezellige dag   in Vijlen afgesloten met een goed verzorgd diner.

St. Hubertus viering 3 november

De St. Hubertusviering werd zoals ieder jaar weer bezocht door een behoorlijk aantal personen. Traditioneel. Deze traditie dient dan ook gekoesterd te worden.

Een eervolle vermelding is m.i. op zijn plaats voor Sonja Niessen die, zoals jaarlijks, zorgde voor de prachtige bloemversieringen op de voorgevel en het altaar.

Kerstfeest

Kerstversiering aan de kapel dd. 13-12-08.

Ieder jaar weer moet er een nieuwe kerstboom geplaatst en versierd worden aan de kapel. Een prachtige boom werd dit jaar met behulp van de hijsapparatuur van de fa. Roks geplaatst. Dit is ook een optie voor volgende jaren!!!!

Enkele bestuurleden zorgden  ervoor  dat de boom voorzien werd van lampjes, terwijl enkele anderen zich bezig hielden met het inrichten van de kerstal (door Hans Lacroix dit jaar speciaal vervaardigd) en het plaatsen van de beeldengroep.

Ook de gebruikelijke warme soep en de borrel werden tijdens de werkzaamheden niet  overgeslagen.

Bezoek zieken en 80+ers

De zieken en 80+ers werden dit jaar, in het kader van het kerstfeest, bezocht door Saskia Provaas en Hans Lacroix.

Kerstbrunch 21 december

Ieder jaar weer eeen terugkerend gebeuren: de kerstbrunch. Rond het middaguur verzamelden 75 leden en 10 kinderen zich in het gemeenschapshuis rond een kopje koffie/thee met een kerstkransje . Om ca. 13.00 uur verscheen de traiteur die ervoor zorgde dat het brunch-buffet rijkelijk en kwalitatief zeer goed voorzien werd. Dit was ook af te leiden aan die aanwezigen, die er menige keer een bezoek brachten en zich tegoed deden aan de lekkernijen.

Als topper van de middag: kienen!!! Iedereen in volle spanning, afwachtend op het winnende getal!!!

Rond 17.30 uur was het feest ten einde en trok iedereen voldaan huiswaarts.

Afsluitend kunnen we als bestuur concluderen dat ook dit evenement het volgend jaar weer op de agenda geplaatst kan worden.

Zo hebben we dus het verenigingsjaar 2008 aan ons voorbij zien gaan. Laten we hopen en ervoor zorgen dat we in de toekomst op deze wijze nog vele verenigingsjaren kunnen afsluiten.

De Secretaris,

L. Hambeukers

Jaarverslag 2007

Terugkijkend naar het jaar 2007 krijg ik het gevoel dat dit jaar bijzonder snel aan ons is voorbij gegaan. Evenals alle jaren zijn er natuurlijk ook dit jaar weer prettige en minder prettige gebeurtenissen de revue gepasseerd.

Uit ons ledenbestand hebben we van 5 persoon afscheid moeten nemen, aan 6 personen werd een ziekenbezoek gebracht, terwijl 3 gezinnen werden bezocht ter gelegenheid van de geboorte van hun zoon/dochter.

Met Kerstmis werd aan 6 personen van boven de 80 jaar een attentie aangeboden, en 3 kinderen deden dit jaar hun Eerste H. Communie.

Tevens werd door het bestuur 3 keer een receptie bezocht op uitnodiging  van een plaatselijke vereniging, alsmede 2 vijftigjarige bruiloften.

Door het vertrek van enkele leden/lidgezinnen en de aanmelding van nieuwe leden/lidgezinnen bestaat ons ledenbestand thans uit 120 leden/lidgezinnen.

In het bestuur heeft zich een wijziging voorgedaan waarvan we tijdens de vorige jaarvergadering nauwelijks durfden te dromen: 5 leden hebben zich aangemeld als nieuw bestuurslid zodat per 31-12-07 ons bestuur bestond uit 9 leden.

Als kascontrole-commissie fungeerden dit jaar Jo Schneiders en Judy Kuipers. Deze laatste is in de plaats gekomen van Saskia Provaas die zich heeft aangemeld als nieuw bestuurslid en  reeds als zodanig funktioneert..

In het secretariaat zijn in het afgelopen jaar 36 brieven ontvangen en werden diverse brieven verzonden.

Ten slotte kunnen we vermelden dat we in 2007 officieel eigenaar zijn geworden van de kapel.  De notariële akte hiervoor werd onlangs gepasseerd.

Aktiviteiten 2007.

Jaarvergadering 16 maart

Gebruikmakend van de gastvrijheid van de fam. Kallen werd ook dit jaar weer de jaarvergadering in hun lokatie “Bie den Theun” gehouden. Deze vergadering werd bezocht door de 5 bestuursleden en door 24 leden. De notulen van deze vergadering werden reeds tijdens een eerder agendapunt voorgelezen.

Een kleine attentie en een groot woord van dank aan de fam. Kallen voor het beschikbaar stellen van deze lokatie was zeker op zijn plaats.

Paasontbijt 9 april

De deelname aan het paaseieren rapen was dit jaar zeer gering: slechts 4 kinderen namen hieraan deel. Ook de deelname aan het paasontbijt was dit jaar minder: 45 deelnemers genoten van een kwalitatief goed verzorgd ontbijt en beleefden gezamenlijk enkele gezellinge uurtjes rond het  middaguur op 2e Paasdag.

Hopelijk kunnen we volgend jaar op meer deelnemers rekenen.

Kermisdonderdag 7 juni

Het is traditioneel dat de fanfare op kermisdonderdag een rondgang maakt door onze buurt en een klein concert ten gehore brengt voor de kapel. Tevens is het inmiddels ook traditioneel dat na afloop van dit concert de fanfareleden en de buurtleden enkele gezellige uurtjes vertoeven bij een natje en een droogje in de prachtige tuin van Wiel Leunissen, die deze ieder jaar weer belangeloos hiervoor beschikbaar stelt.

Een eervolle vermelding voor deze jaarlijks terugkerende geste mag zeker niet vergeten worden.

Veel buurt- en fanfareleden maken gretig gebruik van dit mid-week-festijn, waarvan de kosten gedekt worden uit de “vrije giften” die in de daarvoor bestemde bus gedeponeerd worden.

Uitgaande van de gezelligheid, waaraan overigens ook de weergoden hun steentje moeten bijdragen, dienen we dit evenement te koesteren en jaarlijks opnieuw te organiseren en zodoende oude gebruiken te handhaven.

Pinksterzondag 22 mei

Op deze dag doen de kinderen hun Eerste H. Communie. De communicantjes werden bezocht en gefeliciteerd door een afvaardiging van het bestuur.

Rommelmarkt 22 juli

De rommelmarkt die we om de 2 jaar organiseren, vond dit jaar plaats op 22 juli. De oorspronkelijk geplande datum werd enkel weken verschoven vanwege aktiviteiten die tbv de kerk werden georganiseerd.

De zaterdag voor de marktdag hadden we in de hele buurt de aangeboden spullen opgehaald en deze toegevoegd aan de voorraad die reeds een jaar eerder was opgehaald en opgeslagen lag in de loods van de fam. Lucassen-Lemmens. Ook dit is een vorm van medewerking waar we zeer blij mee zijn en we hopen nog jaren van deze opslagruimte gebruik te mogen maken. Een woord van dank hiervoor aan Nico en echtgenote is zeker op zijn plaats.

In alle vroegte werden op de marktdag de  kramen en de dranghekken geplaatst en de verzamelde spullen aangevoerd,  uitgezocht, gesorteerd en uitgestald. Bij de opening om 08.30 uur was alles en iedereen startklaar en kon de verkoop beginnen.

Dankzij het prachtige weer en de veelvuldige reclame via de media was er dit jaar een ongekend aantal bezoekers aanwezig. De hoeveelheid te verkopen goederen was nog nooit zo groot en ook  werd er gretig gebruik gemaakt van het buffet met koffie/thee/frisdrank en vla. Dit alles leidde uiteindelijk tot het volgende resultaat: een breed lachende en zeer tevreden penningmeester die een winstbedrag kon innen dat in het verleden nog nooit was gehaald!!!

Iedereen had er voor gewerkt, zijn best gedaan en we konden terugblikken op een gezellige en financieel geslaagde dag. Deze werd gezamenlijk door de medewerkers afgesloten met een hapje en een drankje waarbij de belevenissen van die dag nog eens in geuren en kleuren de revue passeerden. Zo kunnen we ons weer voorbereiden op de komende rommelmarkt in 2009.

Buurtfeest 19 en 20 augustus

Zaterdag 19 augustus.

Om 13.00 uur werd met de kinderen van de basisschoolleeftijd een bezoek gebracht aan de Valkenier te Valkenburg, waaraan 20 kinderen deelnamen, begeleid door 11 ouders die zich hiervoor belangeloos beschikbaar stelden. In de Valkenier werden de kinderen getrakteerd op frites, snacks en een drankje. Deze attractie bezoeken  we inmiddels al jaren tot volle tevredenheid van de deelnemende jeugd.

Zondag 20 augustus.

Tussen 13.30 en 14.00 uur vertrokken  39 volwassenen en  15  kinderen aan een wandeltocht van ca.  10 km.

Onderweg op de pauzeplaats werd de wandelaars koffie/thee/fris en cake aangeboden en was er even gelegenheid de benen te laten rusten. Ook de alom bekende prijsvraag was weer van de partij en velen worstelden met de opgaven.

Op de Bockhof  volgde om 17.00 uur de barbecue voor groot en klein. Hieraan namen 88 volwassen personen en 17 kinderen deelnamen. Terwijl de jeugd zich amuseerden op het springkussen  werd er van het buffet (en de daarop aangeboden dranken) gretig gebruik gemaakt.

Jammer genoeg waren de weergoden ons deze namiddag niet zo gunstig gestemd en moesten we enkele keren een droog onderkomen zoeken. Dit was er vermoedelijk ook de oorzaak van dat veel deelnemers vrij vroeg naar huis gingen.

Er bereikten ons veel goede reacties over de kwaliteit van de etenswaren en over de algehele organisatie. Dit laatste is mede te danken een de fam. Stassen die ieder jaar weer hun accommodatie gratis en voor niets aan ons beschikbaar stelt. Met een woord van dank van de voorzitter alsmede een kleine doch goedbedoelde attentie probeerden we ons dankgevoel hiervoor duidelijk te maken.

Ingelaste ledenvergadering 11 september

Een noodkreet van het bestuur zorgde ervoor dat op 11 september in de lokatie van de fam. Kallen  een extra ledenvergadering werd gehouden. De reden hiervoor was de bezorgdheid van het bestuur, dat met uitsterven wordt bedreigd. Één bestuurslid had zich onlangs bedankt voor zijn functie, terwijl twee andere bestuursleden hadden aangegeven dat zij tijdens de alg. ledenvergadering in 2009 zich niet meer herkiesbaar zouden stellen. Er resten dus nog 2 bestuursleden doch hiermee is een vereniging als de onze niet te besturen op een wijze zoals we momenteel gewend zijn en ook is het onmogelijk aktiviteiten te organiseren. Tevens is conform onze statuten een aantal van 5 bestuursleden vereist.

Het resultaat van deze bijeenkomst: aanmelding van 5 personen die de functie van bestuurslid mede willen gaan vervullen. Hierdoor bestaat momenteel het bestuur uit 9 leden, en is de vrees van bestuursonderbezetting voorlopig van de baan.

Bustocht 20 oktober

Op 29 oktober werd er, zoals jaarlijks gebruikelijk, een bustocht ondernomen in samenwerking met de buurtvereniging Klein Haasdal. . Veel positieve reacties zijn er ontvangen over het door de buurtvereniging Klein Haasdal georganiseerde reisje.  Uit onze vereniging waren 22 deelnemers van de partij, die met de buurtgenoten van Klein Haasdal naar Cochem aan de Moesel trokken. Een aangename reis door een prachtig eifellandschap, waarbij ook een boottocht over de Moesel niet mocht uitblijven. Een goed verzorgd diner te Vijlen was de perfecte afsluiting van een gezellige dag. Het is alleen jammer dat er slechts zo weinig buurtleden hieraan deelnemen. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat dit evenement een volgend jaar niet meer te organiseren is vanwege te weinig deelname.

St. Hubertusviering 3 november

Op 3 november werd er in de kapel ter ere van de H. Hubertus de gebruikelijke H. Mis opgedragen die dit jaar werd opgeluisterd door “de Hubertus Hoorns”, een hoornblazersensemble bestaande uit leden van de fanfare olv. R. Kickken. Een  jaarlijks terugkerende gebeurtenis waarvoor veel gelovigen uit zowel onze buurt als ook van ver daarbuiten naar de kapel trekken om deze H. Mis bij te wonen.

Ook dit is een eeuwenoude traditie waarvoor we moeten zorgen dat deze zeker ook in de toekomst in stand gehouden blijft.

Brunch 9 december

In het gemeenschapshuis organiseerden we op 9 december een brunch die, zoals in voorgaande jaren, ook nu weer veel deelnemers trok: 82 personen boven de 13 jaar en 10 jeugdige personen. Voor deze laatste groep organiseert Nico Hautvast altijd een filmvoorstelling, waarvoor ook een pluimpje mag worden toegekend.

Tijdens de brunch werden er lichtbeelden vertoond over  evenementen in vroegere jaren. Ook dit jaar werd, op verzoek van enkele leden,  het aloude kienspel niet vergeten. De goklust zat er goed in en iedereen probeerde een van de beschikbare prijzen in de wacht te slepen.

Ook de traiteur had zijn werk goed gedaan. De kwaliteit van de opgediende etenswaren was uitstekend, met als gevolg dat het lange eetbuffet door iedereen meerdere malen werd opgezocht. En zo hoort het ook!!!! Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat we onze leden met deze organisatie een gezellige middag hadden bezorgd. Weer iets om met plezier op terug te zien en voor herhaling vastbaar.

Kerstfeest

Op 15 december werd bij de kapel de kerstboom gepland een opgetuigd, aan de kapel een feestelijke sfeerverlichting aangebracht en in de kapel een kerststal geplaatst. Het is inmiddels een gebruik geworden dat door de medewerkers tijdens deze werkzaamheden een warme kop soep wordt genuttigd en dat daarbij ook een borreltje niet wordt vergeten!!!!

De 80+ers uit onze buurt werden weer bezocht door een afvaardiging van het bestuur met een kleine kerst-attentie. Op deze wijze proberen we enige invulling te geven aan het kerstgevoel en de kerstsfeer.

Dat was weer een uitvoerig verhaal over de bezigheden van onze buurtvereniging in 2007. Het jaar werd weer uitbundig afgesloten met veel vuurwerk en met de meest goede voornemens voor het volgend jaar. Met een uitgebreid bestuur, zoals het er nu bijzit, moet dit zeker geen probleem hoeven te zijn. We hopen er echter op dat vooral de gezondheid en de saamhorigheid ons hierbij niet in de steek zal laten.

De secretaris,

L. Hambeukers